Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kanal i trøbbel

NRK Petre blir 10 år til høsten, men har allerede vokst fra lytterne.

Tidligere og nåværende profilerte Petrestemmer:
Hva må Petre bli bedre på?

Lurer du på om nye Petre?
Spør Petre-sjefen Marius Lillelien nå!

- DET VAR EN EKKEL ARMAGEDDON-STEMNING

her den dagen. Ingen visste hvem som skulle miste jobben. Det var en litt hysterisk atmosfære i gangene. Men jeg har hørt at det skal være slik når organisasjoner forandrer seg.

Pullovers Gunhild Dahlberg ser ut i Petre-lufta og tenker tilbake på den dagen de fikk beskjed om skiftet som kommer. Gunhild og resten av Pullover skal fortsette. De ruster seg for nye Petre.

- Det er noen som har fått seg et sjokk på veien. Det har vært litt sårt for noen. Men så går det over. Jeg er ikke sikker, men jeg tror det er i ferd med å roe seg.

PETRE ER I TRØBBEL.

Siden lyttertoppen i 1996 har tallene sunket fra 12 prosent til 8 prosent, i følge NRK Forskningen. Mpetre, som kom i 2000, har tatt noen av lytterne. Snittalderen for Petre har økt fra 26,5 til 28,5 år. Konkurransen fra store nærradioene øker. Kanalsjef Marius Lillelien og musikksjef Håkon Moslet mener nå det er på tide å finne på noe nytt.

- Vi har kanskje blitt for opptatt av oss selv. Og ikke fullt så opptatt av lytteren, sier Lillelien.

- Snittalderen blant lytterne våre er 28,5 år. Om vi ikke gjør noe nå, vil snittalderen ligge på rundt 30 år om tre-fire år. Da lager vi ikke radio for ungdom lenger. Petre har for mange blitt et P2 for ungdom. Målet vårt nå er å senke snittalderen til 24. Det er viktigere enn å øke lyttertallene til 15 prosent, sier Moslet.

«Ved programslutt: Omtal neste program. Hvis direkte, ta inn neste programleder».

Fra Petres 10 bud.

DET ER FREDAG

morgen og audition på Marienlyst i Oslo. NRKs hovedkvarter. Midt i en lang og kjip korridor står et lite bord med Farris og tørr kjeks. Fem meter lenger borte - i et postrom - sitter Lillelien og Moslet. Redaksjonssjef Kristin Thaulow har tatt turen fra NRK Trondheim. Midt i rommet står en tv der vi ser en ung gutt som strever i vei i radiostudio. Han kan være den nye stemmen. Det er stemmene de leter etter nå, i Petre-ledelsen.

21-ÅRINGEN

Ragnhild Laukholm Sandvik har bihulebetennelse, ring i nesa og har satt seg ved det lille bordet i korridoren. Voldastudenten på andre året fra Trondheim, har praksis i Radiodokumentaren. I dag er hun på audition for et nytt musikkprogram på Petre. Hun har sendt inn en demo og er blant de 15 heldige som er innkalt.

- Jeg har ikke spist hele uka...

- ...på grunn av bihulebetennelsen.

Kristin Thaulow fra NRK Tyholt stikker hodet ut i den kjipe korridoren og forklarer hva som skal skje. Programlederjobben krever at du styrer alt sjøl, fra spaker til snakking. Ragnhild får 20 minutter på å forberede seg til 20 minutter radio.

- Jeg har lånt studio litt før. Men det er lenge siden nå, sier Ragnhild til oss. Men hun er egentlig ikke så nervøs.

- Jeg er flink til å prate. Og så har jeg skuespillererfaring. Kanskje det hjelper?

«YNGRE, VIKTIGERE, BREDERE».

«Reindyrke konseptene». «Mer ekstreme kvaliteter». Det mangler ikke på slagord når Lillelien og Moslet blir varme i trøya. Flere show-program. Mer non-stop musikkradio. Større grad av interaktive show. Ett program med hard dagsorden-journalistikk. Større differensiering, større spenn. Mindre av det absurde, mer aktualiteter og mer allmenn musikkprofil.

- Springer dere etter lytterne nå?

- Nei. Det er viktigere for Petre å være nyskapende enn størst mulig. Men Petre skal bli en kanal som i større grad setter dagsorden. Det er vi minst bra på. Og du må ha en viss størrelse for å ha gjennomslagskraft. Men det å være stor i seg sjøl er ikke nok. Petre har vært flinke og viktige for utviklingen av norsk musikk og den nye humoren. Men vi kan ikke skryte på oss de store politiske sakene, sier Lillelien.

- HALLO KONTROLLROM 2

, sier Ragnhild og prater litt om løst og fast før hun annonserer Black Rebel Motorcycle Clubs «Whatever Happened to My Rock\'n\'roll».

- Hun er søt, sier Thaulow. Det er hun som eventuelt ansetter Ragnhild. Moslet har vært ute på jakt etter kaffe, hører etter et par sekunder og fastslår:

- Hun smiler med stemmen.

MYE AV NYE PETRE ER FERDIG.

Men mange FREDAG har pratet med veit fortsatt ikke hva som skjer i framtida. Noen har også fått beskjed om at de ikke får bli med videre, den såkalte «Du er flink, men vi har ikke jobb til deg». Petre er bygget opp etter en såkalt kringkastermodell. Det betyr at Lillelien og Moslet kun kjøper programmene som Petre sender.

- De som tar avgjørelsene og bestemmer hvor penga går har ikke noe personalansvar. De har ikke noe formelt ansvar for hvordan vi har det, sier en NRK-ansatt som ikke vil stå fram med navn.

- Hensikten med modellen er å skille personell fra program. Som kringkastere skal vi velge de beste programmene og ikke løse personalkabalen med sendeskjema, sier Lillelien og fortsetter:

- Men vi har tatt mye mer hensyn til de ansattes personalsituasjon enn det kringkastermodellen legger opp til.

«Snakk pent om musikken»

Fra Petres ti bud

- JEG ER IKKE

sikker på om det er spesielt modig å spille Christina Aguilera til skinnet faller av øreflippene, sier Kari Slaatsveen i Holger Nielsens metode.

«Først ødela han der jævla Moslet musikkanmeldelsene her til lands. Nå skal han pinadø ta livet av musikkradioen Petre også. Kan noen gi den mannen en jobb i tv - så får jeg endelig tid til å lese bøker». Det skrev en sint leser til Dagbladet FREDAG den 30. januar 2003.

For Petres planlagte musikkprofil har skapt storm blant musikkinteresserte i Norge. Shakira-faktorer og hitradio hører liksom ikke hjemme i ungdommens statskanal. Etter å ha fungert som statens stipendkasse for små norske musikere som takknemlig mottar TONO-penger, klinger ikke ord som allmenn og bred like bra i ørene.

- Petre er ikke for en spesielt interesserte. Vi er opptatt av å definere Petre som en bred ungdomskanal. Vi er ikke en fanzine for de musikkgale, sier musikksjef Moslet og kikker ned i vannglasset.

MEN DET KAN BLI STORE

forandringer for musikkradioen Petre. Etter modell fra dansk radio, kan man ende opp med å sende ut låter på «høring» etter at de er spilt en stund, til en gruppe lyttere som man ideelt sett VIL skal høre på Petre.

- Vi hadde ikke hatt vondt av å vende oss mot lytterne på denne måten. Dette er et spennende måleverktøy. Men det er veldig mange andre ting som skal bestemme hvilken musikk vi skal spille, sier Lillelien.

- Har Petre havnet under markedskreftenes makt?

- Nei, vi er mye sterkere enn som så. Men vi skal flørte med folket i større grad - akkurat som en god DJ fanger opp stemninga på dansegulvet eller en god komiker klarer å bruke publikumsreaksjonen til utvikle showet sitt. Men vi kommer ikke til å bli noen hitkanal. Jeg tror ikke lytterne kommer til oppfatte Petre-musikken som noe helt annet etter 1. september, sier Lillelien.

- DE RINGTE MEG

et par uker etter audition. Jeg måtte ta turen til Trondheim og prøve noen timer til i studio, forteller Ragnhild på telefonen. Hun er trøtt, men har allikevel en god stemme. Det høres bra ut. Moslet har rett. Hun smiler med stemmen.

- Var du nervøs?

- Nei.

- Du er ikke så nervøs av natur?

- Nei.

- Og det gikk bra?

- De syntes jeg hadde bra stil i studio. Så jeg fikk jobben.

Nye Petre går på lufta 1. september.Tidligere og nåværende profilerte Petrestemmer:
Hva må Petre bli bedre på?

Lurer du på om nye Petre?
Spør Petre-sjefen Marius Lillelien nå!

PETRES METODE: Petres kanalsjef Marius Lillelien (t.v) og musikksjef Håkon Moslet vil ha flere og yngre lyttere. Derfor jakter de på nye smilende stemmer som leverer mer show.
FERSK: Ragnhild Laukholm Sandvik (21) er en av de nye stemmene til Petre. Hun skal være med å lage et musikkprogram på dagen og presentere norsk musikk på kvelden.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media