Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kanapeer, hockeysveis og nye plater

Det er mye rart her i verden. I går hadde for eksempel Kjell Bækkelund og Ole Ivars felles platelansering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjell Bækkelund satt med ryggen til og slengte uvørne kommentarer til talerne, de seks medlemmene av Ole Ivars (litt slitne etter festen kvelden før) satt i like dobbeltspente dresser i et hjørne og røykte folkelig, og professorene Jan Brøgger og Carl August Fleischer spiste tapas. Sånn blir det når platedirektør Audun Tylden arrangerer felles lansering for Ole Ivars' nye plate «En får være som en er» og for en nyoppusset versjon av Kjell Bækkelunds legendariske innspilling av Rakhmaninovs andre klaverkonsert fra 1958. Sirkusmanesjen var restauranten Arcimboldo på Kunstnernes Hus.

Sammenheng

- Jeg har hørt en del på Bækkelunds musikk, men det er ikke det jeg hører mest på, sier vokalist og frontfigur Tore Halvorsen i Ole Ivars

- Tror du Bækkelund hører på deres plater?

- Nei, men han burde gjøre det. Det er mange elementer i vår musikk han kunne brukt.

Audun Tylden mente det var en sammenheng mellom Bækkelund og Ole Ivars.

- I aller høyeste grad. Låtskriver og bassist William Kristoffersen er utdannet ved konservatoriet, Bækkelund har spilt salongpiano, begge parter har vunnet Spellemannpriser, og både Kjell og Ole Ivars sprer mye glede.

- «Heisannmusikk»

Så takket Bækkelund for Arne Nordheims tale, før han satte seg ned for å spille Nordheims klaverstykke «Listen», som han selv omtalte som et «jævlig all right støkke».

- Det er morsomt med et sånt samarbeid, men jeg kaller Ole Ivars «heisannmusikk». Min musikk er høyromantisk, virtuos, dramatisk og briljant, sier Bækkelund.

Foto: HANS ARNE VEDLOG
Hele Norges coronakart