Anmeldelse Film «Hunter Killer»

Donovan Marsh

Gerard Butler, Gary Oldman, Michael Nyqvist, Common, Linda Cardellini

4. januar 2019

«Hunter Killer»

«Kanskje årets teiteste»

FILM: Året er bare noen få, fattigslige dager gammelt, og likevel er det mulig å spå: Det er vanskelig å tenke seg at du kommer til å se noen dummere film enn «Hunter Killer» i 2019.

Dette er rodeo med ubåt der den barske kapteinen (Gerard Butler), som snøfter under pilotbrillene i første scene for å vise hva for en rebell han er, ender opp med å prøve å hindre storkrig mellom USA og Russland. Dette gjør han blant annet ved å sprenge en fiendtlig ubåt ved første mulighet og invitere en russer som virker snill inn i kommandorommet som er fullt av hemmelig teknologi og informasjon.

Heldigvis viser russeren seg faktisk å være snill, om enn ikke overbevisende russisk, spilt som han er av avdøde Michael Nyqvist.

Russisk nå og da

Det er de snille russerne som etter hvert hjelper de snille amerikanerne i kamp mot sitt eget forsvarsdepartement, ledet av en froskelignende og statskuppsulten forsvarsminister (Michael Gor). Russerne snakker russisk når de brøler ordre og amerikansk når de snakker vanlig sammen, men de slemme ruller mer på R’ene enn de andre og sier ting som «They will neverrrr find us herrre».

Hjemme i Washington går en triggerhappy forsvarstopp som vil skyte på alt som skaper den minste krusning i Barentshavet. Han spilles av Gary Oldman, som trolig ga jernet i den Oscar-vinnende rollen som Winston Churchill for å redusere sannsynligheten av å måtte inn i noe sånt noen gang igjen.

«Hunter Killer» er en film som gjør alt den kan for å overbevise deg om at den er tøff, men egentlig bare er pompøs og søtladen. Lydigheten soldater viser offiserene sine sentimentaliseres i absurd grad. Og de hyperglansede bildene av Butler på toppen av ubåten, med vinden i håret, skapt av noen digitale effektmakere som har solgt tjenestene sine på billigsalg, ser ut som forsiden på en Harlequin-roman.

Heroisk Nyqvist

De storpolitiske intrigene er så banale at du kan følge dem i halvsøvne og noen av kappløpsscenene kan kalles godkjente. Men at dette tøvet skulle bli en av Michael Nyqvists siste filmer, er til å bli molefonken av. Men svensken klarer på magisk vis å bevare verdigheten i rollen som den russiske offiseren som med sorgtungt ansikt skjønner at han må hjelpe amerikanerne. Slik gir han «Hunter Killer» et lite flimmer av sjel. I en film om heroisme er det han som er den egentlige helten.