Kanyes kvalitetsreform

Superprodusent Kanye Wests «College Dropout» er en hyllest til alle halvstuderte røvere som har valgt musikken framfor videre skolegang.

CD: Roc-A-Fellas husprodusent Kanye West ble tydeligvis lei av å bare operere i skyggen av artister som Jay-Z og Alicia Keys. På debutplata «College Dropout» sjonglerer han derfor både miksebord og mikrofon, og stiller seg opp i rekka av rappende hiphopprodusenter.

Men selv om Kanyes rapping er litt pregløs, har «College Dropout» likevel en magisk tiltrekningskraft. Det er tross alt en grunn til at han er en av bransjens mest etterspurte produsenter.

Slektsstevne

På den Chaka Khan-manipulerende «Through the Wire» viser han hvorfor han er en av de mest samplesjarmerende guttene i klassen.

Og på varmt nostalgiske «Family Business» klarer han faktisk å appellere til en godt skjult slektsstevne-entusiasme. Det er unger overalt, og man blir jo blaut i sjela av mindre.

Dessuten er forbrødringen innen plateselskaper som Roc-A-Fella større enn i amerikanske universiteters fraternities. Med halvpensjonerte Jay-Z i spissen er nesten hele Gutteklubben Grei med på «College Dropout». Tungvektere som Mos Def, Ludacris og Common streifer for eksempel innom hvert sitt spor.

Fyllstoff

Grunnen til at albumet ikke vipper opp på femtallet, er alt det unødvendige fyllstoffet. Ikke alle sporene er like sterke, og Kanye bruker altfor lang tid på å forklare hvorfor det var helt greit å ende som «College Dropout». Albumet kunne med fordel vært halvert.

Egentlig burde Kanye få Kristin Clemet på nakken. Alle mellomspillene skygger tross alt for idealprogresjonen.