Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kaospilot Hernes

NYTTÅRSAFTEN brakte et uunngåelig bidrag til debatten om PISA/TIMMS-elendigheten i norsk skole. Da kom (endelig) Gudmund Hernes med sin definitive versjon av skyldspørsmålet (kronikken «Hvem har skylda?» i Dagbladet). Der fremgår det at flere forklaringsmodeller er mulige, og at Gudmund Hernes ikke er involvert i noen av de mest aktuelle. Eksministeren tar velvillig på seg jobben som kaospilot i meget vanskelige farvann. For sikkerhets skyld mudrer han vannet litt ekstra til ved å ta med rubbel og bit av hel og halv-lanserte teorier (4 gruppeforklaringer og 9 systemforklaringer) før han leder oss ut i lyset. Og der, i spotlighten, står læreren - den eneste utslagsgivende faktoren. Følgelig også den eneste som kan klandres for å unndra seg perfeksjon.

PARADOKSET ligger selvfølgelig i den «myndige og kyndige» lærerens mangel på innflytelse over egen arbeidssituasjon - courtesy of Gudmund Hernes. Selve forutsetningen for 90-tallsreformene var jo at lærernes innflytelse ble dramatisk redusert. For øvrig er det vel nok av eksministeren nå? Man registrerer uten forbauselse at Hernes frikjenner Hernes, og følelsen av déja vu er overveldende.

Men selv vi som har et helt annet syn på saken erkjenner at det etter hvert er mindre interessant hvorvidt Hernes var en tragisk skolehelt eller bare tragisk for skolen. Resultatet blir det samme.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media