Kappløp mot premiere

Det nærmer seg premieren, men ennå er ikke alle brikkene falt på plass i musikalen «Antons villfaring». Men 20. april går teppet opp på Det Norske Teatret - enten de vil eller ikke.

- Tre måneder etter at manus skulle vært ferdig, fantes det bare en eneste e-post med noe tull. Men til slutt dukket det opp en idé om Anton, en slagpasient som snart skal dø. Han er fanget i en kropp som ikke funker, og tankene trenger seg på, sier Erlend Loe, som etter hvert har fått skrevet manuskriptet til stykket.

Fra skuffen

Men han er ikke helt alene. Den melankolske bergenseren Jan Eggum lette i en skuff og fant omkring 50 sanger som han mente kunne passe til en musikal. Rundt 15 av dem er tatt med i stykket.

- Jeg tenkte at jeg hadde vel noe skrot liggende, og av de sangene jeg fant var det absolutt noen som var tenkt for scenen - og de fungerer uten at Eggum sjøl blander seg opp i dem, sier han.

- Dette har vært et stort gruppearbeid, sier Marit Moum Aune, regissøren som har sydd det hele sammen.

Handlingen foregår i sin helhet inne i hjernen til slagpasienten Anton. Han spilles av en pyjamaskledd Svein Erik Brodal, mens Erland Bakker tar seg av den unge, spreke Anton. Ellers medvirker blant andre Monica Hjelle, Bjarte Hjelmeland, Torunn Robstad og Iren Reppen.

Kvadratisk scene

Forestillingen er uvanlig, også presentasjonsmessig. Publikum er plassert på alle sider av den kvadratiske scenen, så ensemblet - som omfatter både skuespillere og dansere - må venne seg av med tanken om at publikum bare er foran dem. Orkestergrava er flyttet opp, og der holder bandet Villfaringane til.

- Det er kreative rock\'n\'roll-musikere som spiller så lavt de kan, forklarer Eggum.

- Dette er en forestilling som ikke er og ikke skal være ferdig nå halvannen uke før premieren. Sånne musikaler har ingen fasit, sier teatersjef Vidar Sandem forbausende rolig.

Hans eneste motforestilling er tittelen.

- «Antons villfaring» er den dårligste og minst kommersielle tittelen du kan tenke deg, sier Sandem.

- Det er jeg veldig uenig i, sier Erlend Loe.

Han ble med på lasset fordi dette var noe nytt.

- Det var mest fordi jeg synes det er morsomt å gjøre ting jeg aldri har gjort før. Og sangene til Jan, som jeg fikk på cd etter en stund, var fine. Jeg gjetter at det vanlige i musikaler er at man lager plot og sanger samtidig, sånn at de driver handlingen framover, men her fantes sangene allerede. Og rammene som er brukt i stykket er åpne nok til at sangene kan leve sine egne liv.

Stykket spilles på Hovudscenen på Det Norske Teatret fra 20. april til 31. mai. Les mer på hjemmesidene til Det Norske Teatret.

SAMARBEIDET: Jan Eggum (t.v.) fant 15 sanger i skuffen og Erlend Loe har skrevet manuskriptet til «Antons villfaring». I går fulgte de prøvene.
FEMME FATALE: Den unge Anton (Erland Bakker) lar seg friste av stykkets femme fatale, Mai (Monica Hjelle). 20. april blir det premiere på «Antons villfaring» på Det Norske Teatret.