Kari Bremnes

Beethovens niende er en klassiker. Det kan fort Kari Bremnes\' også bli.

CD: Hun er ute med sitt niende album. Hun overrasker oss ikke lenger, like fullt innfrir hun alle forventninger - og litt til. Gjennom en lang karriere har hun vist sterkt integritet og egenart. Kari Bremnes er nærmest blitt sin egen sjanger, der tekst og melodi er to likeverdige størrelser. Kari Bremnes\' plater er blitt referansefyrtårn for hi-fi-entusiaster verden over. Et mangeårig samarbeid med Erik Hillestad og nestor Jan Erik Kongshaug i Rainbow Studio har resultert i vellyd i feinschmecker-klassen. Her er det atmosfære, lydmalende detaljer, vokal nærhet, autentisitet og troverdighet i alle instrumenter og ledd. Men det viktigste for meg er likevel ikke hvor sannferdig lyden er, men hvor troverdig innholdet i den er. Tekstmessig har Kari Bremnes en sterk, lyrisk åre. Hun evner å fortelle historier og inviterer lytteren inn i sin personlige sfære, uten at det vi får høre blir privat eller platt.Melodiene er isolert sett ikke imponerende. Hun komponerer ikke låter man umiddelbart tar på kassegitaren. Men styrken i det melodiske universet ligger hvordan den kommer ut av høyttalerne via platas viktigste instrument: Stemmen. Den er myk, klar, avslappet og full av følelser og nyanser. Jeg er fristet til å si at Kari Bremnes er et instrument - et instrument det bare fins et av i verden. Her er hun elegant, sterk, stolt - og det bobler av kraft og ynde under det myke, balanserte og vakre i musikken. Plata er en lavmælt form for minimalistisk visejazz, en oppvisning av antydningens kunst. Dette også takket være platas assistentprodusent og perkusjonist Anders Engen, bassist Bjørn Kjellemyr, trompetist Arve Henriksen m.fl.