Kari Bremnes

Elegant fra første til siste tone.

CD: Navnet Kari Bremnes kan nok uttales på utallige måter, men den musikalske stilen er og blir den samme. Og hvorfor skulle hun forandre noe som tar henne dit hun vil?

Det oser kvalitet av dette første studioalbumet på vel tre år, helt ned til det lekre coveret – så du i disse vanskelige bransjetider skal få lyst til å betale for hele pakka.

Som sist har hun samarbeidet tett om arrangementene med produsent og tangentmann Bengt E. Hanssen og bandet, en kjerne bestående av Hallgrim Bratberg (gitar), Sondre Meisfjord (bass) og Helge Norbakken (tr./perk.).

Kari Bremnes dyrker en særegen og dramatisk sangstil, med en nesten lidende innlevelse som kler den røffe, nordnorske naturen som formidles så vakkert av fotografen Siren Lauvdal i coveret.

Vokalen kan virke noe monoton og statisk, men samtidig er den både kjølig sensuell og så myndig at du knapt våger å si henne imot. Og – samtlige låter har små produksjonsgrep som gjør at hun tviholder på oppmerksomheten din.

Tekstene handler om de små ting – tanker etter en tur på byen, den dyre, hvite kåpa som byr seg fram i Milano, om å bli «bitchy og gal», oppbrudd (men ikke sårere enn at arrangementet er svært så lystig!) samt en varm (!) hyllest til en fangstkvinne på Svalbard – med Arve Henriksens trompet som en effektiv hjelpemotor.