Karikatur og sensur

«Som man skjønner er striden om tegningene i Jyllands-Posten en gjenganger i utallige varianter.»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

MED OPPSTYRET omkring Jyllands-Postens karikaturer av islamstifteren Muhammed, berøres en eldgammel strid om trykke- og pressefrihet. For satiren har lange tradisjoner. Først i form av kobberstikk og tresnitt som skildret korrupte makthavere og grisk adel. Den første profesjonelle, europeiske karikaturtegneren var italieneren Pier Leone Ghezzi. Og på 1700-tallet ble karikaturbegrepet vanlig i hverdagstale. Satiren kan brukes og misbrukes, slik blant andre dansken Emil Jensen har skildret det i sitt mektige verk «Karikaturalbum» (1906-12). Oftest har satiren vært de svakes tilflukt mot overmakten - den har vært forstandens, rettferdighetens og sannhetens forsvar. Misbruket inntreffer når satirens virkemidler brukes av makthaverne til et bestemt propagandaformål, som da nazipressen i en endeløs strøm karikerte jødene og deres kultur.

GJENNOMBRUDDET for karikaturer som moderne samfunnssatire skjedde altså på 1700-tallet, og den sentrale aktøren var engelskmannen William Hogarth. Det er i denne perioden det liberale borgerskapet vokser frem som den sterkeste samfunnsklassen i England. Fra 1694 var det full trykkefrihet, og omkring 1730 ble parlamentarismen grunnfestet. I Hogarths mange kobberstikk var det få sosiale fenomener som ikke ble berørt: Selvgode dommere, alkoholens forbannelse eller religiøs fanatisme. En av hans arvtakere var den kreative karikaturtegneren James Gillray. Han boltret seg best i den genuine politiske satire, og var ikke snauere enn at han karikerte den drikkfeldige kongen, Georg III. Gillrays yngre åndsbror, George Cruikshank, klarte ikke helt å bevare integriteten, han lot Georg III satirisk i fred - etter en bestikkelse på 300 pund. I andre land førte kunstnerne som arbeidet med satire en evig kamp mot politi og sensur. Under eneveldet i Frankrike førte dette til harmløs harselas over motenykker, mens den krasse politiske karikaturen uteble.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.