Karl Seglem

Folkemusikk + tekno = sant i Karl Seglems verden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Respektfull, men djerv og fordomsfri omgang med folkemusikk og jazz i samrøre har gitt Karl Seglem en unik stemme i samtidsmusikken. Enhver ny CD fra ham er en begivenhet, og «Nye Nord» er intet unntak, selv om ikke alt på denne plata er like vellykket.

Svakheten er først og fremst knyttet til Seglems tonsettinger av tre tidlige Jon Fosse-dikt. Melodiene virker «konstruerte», og sanger Odd Nordstogas formidling puster lite liv i dem.

Best er Seglem & co når Terje Isungset (munnharpe), Bjørn Kjellemyr (bass), Christian Wallumrød (tangenter) og flere andre gode hjelpere får lov til å groove av gårde i en slags ruralt sparkende tekno-modus. Det swinger som et h..., og ved å velge denne jazzformen som dansepartner for folketonene, bringer Seglem sin egen musikk et nytt og spennende steg videre. Andre ganger trekkes det opp dunkle, elektroniske stemninger, og det funker, det også.

Og OBS: Karl Seglem er stadig en utmerket saksofonist. Lyrisk og intens tar han sine kor, med et klarere ekko av den garbarekske renskårethet i melodispillet enn på lenge. Mon de har den samme, fjerne blåne i sikte?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer