Kasino Marienlyst

NRK gambler med sitt omdømme. For ikke å miste Norsk Tipping.

Gambling er et alvorlig problem i Norge. Derfor skal NRK introdusere en daglig treminuttersreklame for sitt nye pengespill Keno. Keno. Slik kan alle gamble trygt og samfunnsnyttig med Norsk Tipping, og det med kulturminister Trond Giskes velsignelse.

Så baklengs kan logikken virke når de tre forskjellige statlige aktørene Norsk Tipping, NRK og Kulturdepartementet (her rangert i rekkefølge etter omsetning) skal argumentere for akkurat hvorfor vi skal få tre minutter pengespillreklame, hver eneste dag etter kveldsnytt. Fra før har vi allerede Extra på tirsdager, Vikinglotto på onsdager og Lottotrekningen på lørdager, den siste jazzet opp med Joker-trekning som bonus. Dermed skal NRK fra 5. november sende hele elleve pengespilltrekninger hver eneste uke.

Selvsagt fungerer trekningene som effektiv reklame for pengespillene, og programmene er under god kontroll fra Norsk Tipping: Det er deres eget produksjonsselskap som lager programmene, for deretter å selge dem til NRK. Det kan virke absurd at NRK betaler for å få lov til å sende Norsk Tippings reklameprogrammer, men det har sine grunner: Ved å kjøpe programmene, blir Norsk Tippings trekninger å regne som innkjøpte programmer og ikke reklame. Dessuten er disse trekningene attraktive: TV 2 skulle selvsagt mer enn gjerne sendt dem i stedet.

Drømmen om å bli millionærer trekker nemlig seere til NRK. Alle som har en kupong er interessert i programmene. Dermed er den uhemmede reklamen samtidig også et attraktivt program.

Men for dem som ikke spiller om penger gjennom Norsk Tipping, er innslagene ett riktig underlig fenomen. For uinnvidde kan en Extra-sending eller en Joker- trekning virke like mystisk som «Joker Nord». Men «Joker Nord» er som kjent en reklame for Norsk Tipping som sendes på TV 2. Før det igjen var riktignok «Joker Nord» et underholdningsinnslag på reklamefrie NRK, men NRK har sett seg godt tjent med å godta at konseptet brukes videre som reklame på TV 2. Man må jo være rause mot en storkunde – eller var det leverandør? – som Norsk Tipping.

Effekten av all reklamen for gambling på NRK er uansett at det spilles mer i Norge. Dersom Keno ikke slår nok an fra 5. november, vil jo programmet bli for smalt for NRK. Hvis for få nordmenn kjøper kupong, vil det jo kunne gå ut over NRKs rating. Men foreløpig har programmene med gambling, reklame og selvskryt fra Norsk Tipping fått god rating, og siden Norsk Tipping jo får lage programmene selv vil de nok fortsette å være gladprogrammer. De vil neppe ta opp vonde og vanskelige tema som for eksempel spillegalskap.

På samme måte som fotballavtalen legger føringer for TV 2s sportsdekning, legger avtalen med Norsk Tipping også føringer for NRK. NRK går som kringkaster god for innholdet i sendingene. Reklameeffekten er så tydelig at NRK mister troverdighet. Dersom NRK ønsker å ta opp problemer rundt pokerspill eller annen nettgambling i sine nyhetssendinger, vil de selvsagt kunne anklages for å gå samarbeidspartneren Norsk Tippings ærend. Men NRK er i en tvangstrøye: Dersom de nekter å sende spillprogrammene, eller stiller for strenge krav til reklamesendingenes innhold, vil Norsk Tipping bare ta med seg Lotto og Extra og alle sine Kenotrekninger til TV 2 – og da mister NRK seere. Og slikt gambler ikke NRK med.