<b>TERNINGKAST FIRE: </b>Roman Polanskis thrillerdrama «Based on a True Story» vises utenfor konkurranseprogrammet i Cannes.
TERNINGKAST FIRE: Roman Polanskis thrillerdrama «Based on a True Story» vises utenfor konkurranseprogrammet i Cannes.Vis mer

Anmeldelse: «Based on a True Story»

Kaster bort sjansen til å si noe interessant om kontroversen som forfølger ham

Roman Polanskis Cannes-bidrag «Based on a True Story» tar utgangspunkt i vår tids hunger etter virkelighet, men ender opp som uforpliktende eskapisme.

FILM: I en tid der det ikke lenger er noe skille mellom liv og arbeid, og der publikum stadig oftere vender kunstnere og artister ryggen på grunn av ting de har gjort på privaten, har filmfestivalen i Cannes vært tydelig i sin støtte til Roman Polanski. Dermed er den voldtektsdømte polakken nok en gang representert på festivalen, denne gangen utenfor konkurranse, med thrillerdramaet «Based on a True Story» som tar for seg denne sammensmeltningen mellom kunst og biografi – i alle fall på overflaten.

Based on a True Story

4 1 6

Thriller, drama

Roman Polanski

Emmanuelle Seigner, Eva Green, Vincent Perez, Alexia Séféroglou m.fl.

Ikke fastsatt

Ikke fastsatt

D'après une histoire vraie

«Biografi og moral.»

Virkelighet
Her møter vi forfatteren Delphine (Emmanuelle Seigner) som har blitt rammet av skrivesperre etter sin siste suksessroman, som er basert på et mørkt kapittel fra hennes eget liv. Under en signering blir hun oppsøkt av den mystiske beundreren L. (Eva Green) som har sterke meninger om hva Delphine burde skrive og hvordan hun burde leve livet sitt. Før Delphine vet ordet av det, har L. flyttet inn i leiligheten hennes og installert seg selv som bestevenn og personlig assistent.

«Based on a True Story» har åpenbare likheter med Barbet Schroeders «Single White Female», og dens utforskning av biografi og identitet i de sosiale medienes intimtyranniske tidsalder slekter på Olivier Assayas’ «Personal Shopper». Assayas har da også hjulpet Polanski med å adaptere Delphine de Vigans bok ved samme navn, og de som ønsker seg utleverende betraktninger om disse problemstillingene basert på regissørens egne erfaringer må derfor se seg skuffet: Det nærmeste Polanski kommer å si noe om vår tids hunger etter virkelighet er et kraftløst hjertesukk om at alt var mye lettere den gangen folk var tilfreds med fiksjon.

Eskapisme
Som en selvbevisst 90-tallsinspirert rett-på-video-thriller om den intime psykologiske duellen mellom to kvinner fungerer likevel «Based on a True Story» godt. Seigner er god som forfatteren som gradvis mister kontrollen over sitt eget liv, og Green er et vandrende rødt flagg fra første stund. Pakket inn i Alexandre Desplats forførende musikk og Polanskis gradvis mer humoristiske regigrep, blir dette campy psykodramaet dermed det motsatte av det den handler om – nemlig behagelig og uforpliktende eskapisme.