Kaster trusene i reklame for dansk busselskap

Feminist: - Sexistisk og rasistisk.

(Dagbladet): Det danske busselskapet Midttrafik lanserte nylig en ny reklamevideo.

Reklamen, laget av reklamebyrået M2Film, vekker oppsikt og spres nå over hele verden via sosiale medier.

Populær Det er ikke første gang Midttrafik får stor oppmerksomhet rundt sine reklamevideoer.

Busselskapets første store reklame, «Bussen», kom i 2012 og ble kåret til Europas beste reklame. Videoen hadde over én million visninger på YouTube.

Det førte til store forventninger til oppfølgeren.

Midttrafiks nye reklame, som har fått tittelen «Bussen 2», handler om busskundens fantastiske liv.

«Sexistisk» og «rasistisk» I reklamen følger vi en ordinær gutt fremstilt som en verdensstjerne fordi han velger å reise kollektivt. Han har den rette hårsveisen, kule klær og en vakker kjæreste fra Paraguay.

«Kvinnene på jobben elsker ham», sier fortellerstemmen i reklamen i det vi ser flere jenter tar av seg trusene sine.

• Se video øverst i saken

Reklamefilmen har ført til sterke reaksjoner fra Dansk Kvindesamfund.

Ulla Tornemand, nestleder for kvinnegruppa Dansk Kvindesamfund, raser over reklamen og mener den er sexistisk og rasistisk, noe hun uttrykker på sin Twitter-profil:

GOURMET: -Hun elsker hans gourmetmatpakke. Foto: Skjermdump
GOURMET: -Hun elsker hans gourmetmatpakke. Foto: Skjermdump Vis mer

«Stram opp, midttrafik. Unngå sexisme og racisme neste gang dere lager kampanje», tvitret hun.

- Nei, jeg er ikke i ferd med å falle av stolen av Midttrafiks nye reklame. Plottet er godt gjennomtenkt, men det er også et skjemmende spill av sexisme med et snev rasisme, skriver hun på Facebook.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mye ironi Mette Julbo i Midttrafik forstår at Tornemand reagerer på reklamefilmen deres, men mener hun vinkler den feil.

- Denne reklamefilmen er veldig gjennomtenkt. Det er en god dose humor og ironi i filmen, og det forstår de aller fleste, sier hun til Dagbladet.

- Vi har fått veldig mye positive tilbakemeldinger i sosiale medier. Det har også vært stor interesse fra danske medier. Vi har også blitt kontaktet av amerikanske medier, legger hun til.