ANNONSER:  Hver fjerde annonsekrone er borte fra Schibsteds regionaviser. Foto: Kyrre Lien / Scanpix
ANNONSER: Hver fjerde annonsekrone er borte fra Schibsteds regionaviser. Foto: Kyrre Lien / ScanpixVis mer

Katastrofestart på året for Schibsteds regionaviser

Har mistet hver fjerde annonsekrone.

(Dagbladet): Schibsted-konsernet presenterer i dag sine tall for 1. kvartal.

Samlet omsatte selskapets fire abonnementsaviser for 702 millioner kroner første kvartal, 11 prosent ned fra samme periode i fjor. 90 millioner er borte vekk fra omsetningen, og det er mer enn avisene har klart å spare så langt i år.

Det gir et driftsresultat (EBITDA) på bare 4 millioner kroner 1. kvartal - en driftsmargin på 1 prosent.

Det skriver nettstedet Medier24.

Dramatisk er det også for VG, som i første kvartal selger mindre enn 100 000 aviser. Samtidig er de digitale annonseinntektene på nivå med fjoråret.

I går skrev Klassekampen at Schibsteds inntjening på nye, digitale abonnenter nå så god at den veier opp for tapet av papirabonnenter.

- Jeg kan ikke gå inn på konkrete tall før resultatet legges fram, men det er riktig at vi ser en kraftig vekst i digitale abonnenter, sier kommersiell direktør Tor Jacobsen til avisa. Det er han som skal lede arbeidet med å vinne tilbake inntektene de store regionavisene har tapt på papir de siste åra.