MISFORNØYDE SYKEPLEIERE: Sykepleierne ved HiOA er særlig misfornøyde med profesjonsutdanningen ved høyskolen og etterlyser mer praksis, skriver forfatteren. Foto: Tore Meek/NTB Scanpix
MISFORNØYDE SYKEPLEIERE: Sykepleierne ved HiOA er særlig misfornøyde med profesjonsutdanningen ved høyskolen og etterlyser mer praksis, skriver forfatteren. Foto: Tore Meek/NTB ScanpixVis mer

Katastrofetall for HiOA

Det er galskap at HiOA fyller profesjonsstudiene med mer teori - på tross av forskeres anbefalinger og studenters erfaringer.

Meninger

Seksti prosent av de spurte er kritiske til Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), ifølge en omdømmeundersøkelse fra TNS Gallup. Bare tretten prosent er positive. Særlig studentene på sykepleie og samfunnsfag er lite fornøyde med sin egen høgskole. De ansatte er også kritiske, ifølge den samme undersøkelsen.

Tallene føyer seg inn i en trend som har vært tydelig lenge: Norges tredje største utdanningsinstitusjon har store problemer med å levere god profesjonsutdanning. I fjor ga lærerstudentene ved HiOA sin skole landets dårligste vurdering med 3,5 på en skala fra 1 til 5.

Årsakene til problemene er mange, men ett svar kom i våres fra en av forskerne ved HiOA. Han uttalte følgende om lærerutdanningen der: «Høgskolen og praksisfeltet mangler en felles visjon om hva god utdanning er. (...) Problemet oppstår når utdanningene blir institusjonelt isolert og ikke evner å ta opp i seg utfordringer som lærere står overfor i praksis, (...).» Ledelsen kunne jo starte forbedringer med å lytte til den av sine forskere som har studert det svært relevante temaet «Koherens i lærerutdanninga».

Ledelsen bør dessuten se på hva de gode høgskolene gjør. De kunne f.eks. studere opplegget for ingeniørstudiet i undervannsteknologi ved Høgskolen i Bergen. Studiet har på kort tid blitt Norges mest etterspurte treårige ingeniørstudium. Forklaringen? De har lagt inn mye mer praksisundervisning enn før.

Jeg er sikker på at HiOA har mye å lære av Bergen. Spørsmålet er om de er i stand til å gjøre noe effektivt med de teoritunge studiene sine. En definisjon på galskap er at man fortsetter å gjøre det samme, på tross av at adferden er feil.

HiOA fortsetter å fylle profesjonsstudiene med stadig mer teori, enda både studenter, forskere og næringsliv (NHO) vil ha mer praksis og mindre teori. Refleksjonene gjør seg selv.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook