Katta i sekken

Å velge film ut ifra salgsplakat er risikosport.

Det koster nitti kroner for en kinobillett i Norge. Billetten kommer uten angrefrist. Når man først har betalt for halvannen times underholdning er det ingen vei tilbake. Derfor handler filmdistribusjon og kinodrift like mye om innsalg som det gjør i andre kommersielle bedrifter.

Du trenger ikke se lenger enn til forsida på løssalgsavisene. Salgsplakaten gjenspeiler på langt nær hele innholdet. Målet har vært å fange interessen din. Pirre deg akkurat nok til at du kjøper produktet. Men avisforsida lyver ikke.

Slik er det ikke alltid i filmdistribusjonens verden.

I DANMARK vekker for tida filmen «Dig og Mig» reaksjoner. Filmen handler om tre unge damer som alle blir rammet av kreft. Problemet er at filmen markedsføres som et romantisk drama, der verken filmens plakater eller filmtrailer varsler at innholdet dreier rundt sykdom, sorg og død.

«Traileren er nok relativt ordknapp. Den er meget tilbakeholden og det samme gjelder plakaten og pressebildene. Det er nok ingen hemmelighet at de fleste er redde for å bruke ord som kreft i en filmlansering - det virker ikke tiltrekkende», uttaler filmens regissør Christian E. Christiansen til den danske avisen Politiken.

Han fortsetter:

«Man lager selvfølgelig ikke en James Bond-trailer til en film som dette, men man ønsker å få folk på kino, ikke skremme dem vekk. Hvis det er elementer som man tror kan virke skremmende ved en lansering, men som publikum vil akseptere når de ser filmen, så holder man de elementene borte».

Artikkelen fortsetter under annonsen

TILFELLET «MIG og Dig» er langt ifra enestående. Da agentfilmen «Den innerste sirkel» ble lansert i Norge i fjor prydet Matt Damon coveret på salgsplakaten. I handa holdt han en pistol med lyddemper. Merkelig, vil jeg si, siden filmen inneholder svært lite vold. Jeg tror faktisk ikke Damon avfyrer et eneste skudd i filmen, som best beskrives som et dialogtungt drama om CIA-byråkratiet. Men vold selger. Grå herremenn med koffert gjør det ikke.

HOPPER I KOLLEN: Det kan se ut som om det er planen, i plakaten til Will Smith-filmen «Hancock».
HOPPER I KOLLEN: Det kan se ut som om det er planen, i plakaten til Will Smith-filmen «Hancock». Vis mer

Verre var det da Sony Pictures lanserte superheltfilmen «Hancock» i Norge for noen uker siden. Will Smith pryder filmplakaten. Han har på seg ei svær lue og enda større solbriller. I solbrilleglasset ser vi Norges skihopparena Holmenkollen speile seg. De som kjøper billett med ønske om å se den amerikanske filmstjernen slå telemarksnedslag à la Birger Ruud kommer mildt sagt til å bli skuffet, da handlingen utspiller seg i Los Angeles - helt uten ski på beina. I Bergen byttet de forøvrig ut Holmenkollen med byens brygge. Og i Australia var operaen i Sydney montert inn. Alle morsomme pr-triks, ifølge Sony ...

MAN SKAL som kjent ikke dømme ei bok etter coveret - og heller ikke en film etter dets plakat. Men en filmplakat skal ikke villede eller lyve. Gjør den det tar den verken sitt publikum eller filmen den selger på alvor. Og man bør kunne kreve pengene tilbake.

Katta i sekken