Kaviar avec i Lofoten

Lofoten har fått et profesjonelt og attraktivt visningssted, som lener seg på den omgivende naturens wow-faktor.

NATUR OG KULTUR: Naturen omslutter Kaviarfabrikken i Henningsvær. Åpningsutstillingen ble en noe tam bekreftelse på naturens storslåtthet, skriver Line Ulekleiv. Foto og forsidefoto: Mariken Hoff
NATUR OG KULTUR: Naturen omslutter Kaviarfabrikken i Henningsvær. Åpningsutstillingen ble en noe tam bekreftelse på naturens storslåtthet, skriver Line Ulekleiv. Foto og forsidefoto: Mariken HoffVis mer

KAVI FAC ORY står det med ettertrykkelige svarte bokstaver på den kritthvite fasaden til det nye og svært ambisiøse visningsstedet for samtidskunst i Henningsvær, som åpnet for publikum søndag 9. juni. Det er den kredible tyske kunstneren Michael Sailstorfer som står bak dette fasadeskiltet eller logoen, som samtidig er å anse som en permanent installasjon. Med dette kan det lett oppstå forvirring rundt hva man skal kalle dette visningsrommet, som vekselvis omtales på engelsk og norsk. På folkemunne vil det uansett bli Kaviarfabrikken. Eier og initiativtaker Venke Hoff synes å være inkludert og applaudert av det lokale kulturlivet. I stedet for å være et påfunn utenfra, organisert av søringer på avstand, som vanlig betatt av den eventyrlige nordlandske naturen, bærer åpningen av Kaviarfabrikken preg av å være rotfestet i nord. Alskens lokale bidrag har vært med på å realisere framveksten av denne nye arenaen for nasjonal og internasjonal samtidskunst.

Per Barclay «Oil Room» (2010). Foto: Tom Rune Angell-Storö Juliussen
Per Barclay «Oil Room» (2010). Foto: Tom Rune Angell-Storö Juliussen Vis mer

Kunstsamleren Venke Hoff er gift med den profilerte samleren av samtidskunst Rolf Hoff. Hun har vært en ildsjel i arbeidet med å ta vare på fabrikkbygningen fra 1920, som sto i fare for å gå tapt. I blendende omgivelser, rett ved vannkanten og med utsikt til et panorama av taggete fjell, står nå denne rettlinjede og grafisk rene bygningen som en sval beholder for kunst. En strabasiøs prosess, med restaurering av bygget fra innerst til ytterst, ligger bak, og naturkreftene har gitt det en tøff omgang. Stillaser har blåst på sjøen, og en steinblokk på et halvt tonn kom under stormen Berit knusende mot murbygget.

FRA RUNE JOHANSENS uforutsigbare bildeserie. Foto: Tom Rune Angell-Storö Juliussen
FRA RUNE JOHANSENS uforutsigbare bildeserie. Foto: Tom Rune Angell-Storö Juliussen Vis mer

Kaviarfabrikken minner om ei tid da foredling av fisk var alfa og omega for det lille fiskeværet. I dag er fiske og fiskeindustri bygget ned, og haugevis med busslaster av turister kverner inn. Turister tusler vidøyet rundt med kamera rundt halsen. Henningsvær er allerede hjem for galleri Harr, som med sine forblommede motiver i løpet av sommermånedene har opptil 80 000 besøkende. Med Kaviarfabrikkens faglige tyngde og internasjonale orientering har galleriet fått en ruvende rival som vil appellere til et bredt publikum, men også fange kunstmiljøets interesse. Hoff har uttalt at hun vil lage utstillinger som like gjerne kunne vært vist i New York eller Berlin. Hoffparets omfattende internasjonale nettverk er selvfølgelig en stor forse for den videre driften av Kaviarfabrikken.

FRA MARIE BOVOS del av utstillingen «Lofoten - Different Lights». Foto: Tom Rune Angell-Storö Juliussen
FRA MARIE BOVOS del av utstillingen «Lofoten - Different Lights». Foto: Tom Rune Angell-Storö Juliussen Vis mer

Venke Hoff overtok bygningen i 2006, og den er oppført som objekt i Kulturminneplan for Lofoten, noe som betyr at den blant annet får støtte fra Nordland fylkeskommune og Norsk Kulturminnefond. Selv om det har haltet noe med finansieringen underveis kom Kulturrådet etter hvert på banen, i likhet med blant annet Fritt Ord. Ved overtakelsen var Hoff allerede en kjent figur lokalt, siden hun og ektemannen kjøpte Henningsvær fyr i 1997. Fyret har siden det vært brukt som midlertidig residens for ulike kunstnere, som indiske Amar Kanwar. Herbjørg Wassmo har skrevet deler av en roman der, og mange kunstnere har latt seg inspirere av fyrets spektakulære beliggenhet.

KAVIARFABRIKKEN sett utenfra. Foto: Tom Rune Angell-Storö Juliussen
KAVIARFABRIKKEN sett utenfra. Foto: Tom Rune Angell-Storö Juliussen Vis mer

Naturen fyller opp hele synsranden her, og de arkitektonisk sett svært elegante løsningene i Kaviarfabrikken har sørget for at den er konstant nærværende - ikke minst sett gjennom de store vinduene. Det som er ute, kommer inn. Og kunsten som vises her, konsentrerer det man aner i den nært omsluttende naturen. Kuratorisk sett blir derfor åpningsutstillingen med Per Barclay og Marie Bovo, «Lofoten - Different Lights», noe tam og passivt bekreftende. Med fordel kunne større kontraster ha blitt brakt inn i den idylliske Lofotenpastoralen. Per Barclay, med lang fartstid i norsk og internasjonalt kunstliv, viser her en permanent installasjon med olje, «Oil Room» (2010). Den ravnsvarte oljen reflekterer en industriell metallisk gjenstand fra den opprinnelige fabrikken, som blir transformert til en nesten mystisk relikvie. Råoljen kan, om man ønsker det, også peke på den høyst aktuelle konflikten rundt oljeutvinning i Lofoten, selv om Barclays valg først og fremst synes å være styrt av formale hensyn. Hans estetiske formular er ofte en sikker vinner, men må sies å være svært velprøvd. Den barokke undertonen i Barclays produksjon, som noen ganger beveger seg i retning av det manierte, er her fint framført. I tillegg viser Barclay monumentale fotografiske arbeider av fiskehjellers pyramidiske struktur, også doblet gjennom blanke oljespeil. Fotografiene er produsert i Lofoten, i likhet med den franske kunstneren Marie Bovos svært maleriske motiver fra strender, mange tatt midt på natta. Midnattssolas evige opplysning av landskapet er her kilde til fascinasjon, og duse toner i rosa og blått spiller seg uvirkelig ut i fotografier som er tatt med lang eksponering av lys. En metaforisk lesning av tid, spaltet inn i horisontale sfærer, er muliggjort, men den finstemte poesien tar nesten overhånd.

STORSLÅTT UTSIKT fra Kaviarfabrikken. Foto: Mariken Hoff
STORSLÅTT UTSIKT fra Kaviarfabrikken. Foto: Mariken Hoff Vis mer

Barskere, mer realistisk og mindre forutsigbar er da Bodøfotografen Rune Johansens permanente visning av utvalgte verk i andre etasje. De varme og humoristiske nærstudiene av nordnorske interiører og hus helt i randsonen av norsk moderne standardisering er sterke historiefortellere. En fargerik gryteklut eller gilde kongeportretter på veggen gjør omgivelse og historie til noe saftig og levende.

Overgangen fra denne folkelige bildeverdenen til kunstverdenens ofte stiliserte koder blir tydeligst representert av Bjarne Melgaards designede dørhåndtak, som pynter opp denne hvite kunstboksen i nord. Vi ser fram til dens videre repertoar, som kanskje til og med kan forlate naturens trygghet.