Kenneths stjernemamma

BERGEN (Dagbladet): Sommerrevyenes morogutter har skaffet seg damer i år. Voksne damer som har vært ute en sommernatt eller ti før og kommet fra det med humoren i behold. Kenneth Sivertsen er heldigst. Han har sikret seg både mamma og stjerne i en strålende Elsa Lystad.

«Take on me» synger Kenneth Harket, og Lystad tar ham øyeblikkelig på ordet og ser sitt lynraske snitt til en drastisk entré som ellevill Aqua-Lene!

Da er vi for lengst varme og glade både i Kennethen og hans nye omsorgsperson, strikse søster Sigrid. Som på det mest indignerte bergenske har tatt gutten i sine egne hender, parodiert eks-kjæresten Herborg Kråkevik så hun seint vil glemme det, hudflettet kjendisjournalister og med myndig røst proklamert: «No har han meg!» Når så Sivertsen griper til gitaren for å slå seg litt løs, sitter søster Sigrid oppmuntrende parat: «Heia du!», og rede til å bandasjere hvert minste riff.

Glansnummere

Men Kenneth Sivertsen klarer seg på egen hånd - med og uten gitar. Ja, mer enn det, parodiene har aldri vært bedre. Hans gamle glansnummere som Per Lønning nå iført sort korsett, hjelm og røde nettingstrømper, alle gitarkameratene og andre mer eller mindre rustne herrer spilles ut med helt utsøkt avslørende musikalitet. Hans versjon av kringkastingssjef Einar Førde er førdere enn noensinne med Kåre Willoch på hjernen. Midt i de mest spinngale absurditeter slår Sivertsen helt om og fordyper seg i viser med blankt vemod, stille og vakkert. Om det er musikaliteten som bærer Sivertsen - scenisk har han et stykke igjen før tempo og rytme når det rette presisjonsnivå - så er det Elsa Lystad som kan revy, kan kunsten, som kan portrettere mens hun parodierer.

Ren nytelse

Lystad som en høydramatisk Vibeke Løkkeberg («Jeg er misforstått!!!»), som det ustoppelige overskuddsmenneske på feil sted og tid, bittersøt som den forsømte hjemmeværende - som hun kan håndtere en tekst! Det er en ren nytelse.

Det er mest solonumre i denne kabareten, men med instruktøren Bentein Baardson som dirigent er den likevel harmonisk samspilt. Og når de sammen tar scenen til slutt som den håpløse tryllekunstner Godtskalk fra Bømlo med mor, flater publikum helt ut. Mors mistroiske bidrag er et stille, malplassert «hæpp» som fikk folk til å hyle. Så er det heller ikke et menneske på norske moroscener som er sterkere i mistroen enn Elsa Lystad.

Bergen har sommeren inne allerede. På Hotel Norge er det glede, lys og varme.

KABARET

Sivertsen, Holmås, Paus m.fl.:

«En kraftig aften»

Radisson SAS Hotel Norge

Bergen