Ketils klangfest

Tre og en halv times pianistisk overtonefest.

CD: Men det er ikke bare Bjørnstads berømmelse som skal selge 3cd-boksen. Rainbow Studio, først på Grünerløkka, nå på Sandaker, og hele tida med Jan Erik Kongshaug som trollmannen bak spakene, er et begrep i den lyd/musikkinteresserte verden, spesielt for pianolyden. Bjørnstad har vært en flittig gjest ved Rainbow-Steinway\'ene og «Rainbow Sessions» er hans hyllest til studioet og Kongshaug. Ikke uventet klinger den godt.

Nyspilling

Tre 2004-sessions ligger til grunn: Den siste som ble gjort i det gamle Rainbow på Grünerløkka (juni), den første etter flyttingen til det nye på Sandaker (august) og den første på det nye Steinway-flygelet (desember). Låtene er på fire nær Bjørnstads egne, dels nye, dels nyspillinger - joda, «Blåmann» og «Sommernatt ved fjorden» er med - og import som Kjerulfs «Jeg lagde mit øre til kildens bred» og et Brahms-intermezzo, op.118 nr 2. Klanglig blir det tre ganske ulike, men distinkt produserte opplevelser med stor overtonerikdom som fellesnevner; pianistisk er Bjørnstad på sitt mest finstilte, med nydelig anslag og lyttende ro som fornemste varemerker.

Genialt og banalt

Hva så med melodiene? De vil som alltid bli oppfattet som alt fra geniale til banale, på samme måte som Bjørnstads ofte insisterende akkordkomp i kombinasjon med streit melodifortelling fortsatt vil vekke alt fra begeistring til fornærmede snøft. Det er akkurat som det skal være, Ketil Bjørnstad har gjennom en mer enn 30 år lang karriere, og med herlig trass, gitt blanke i skiftende musikkpolitisk korrekthet, og ikke minst derfor står han i dag som en av våre sterkeste egenstemmer. Og et takknemlig lyttende publikum, fra Trøgstad til Taiwan, blir helt sikkert ikke mindre etter dette triptykonet av en klangfest.

Ketils klangfest