Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kids vil ha hits

Det er Smurfenes skyld at plateselskapene pøser ut CD-samleplater spesielt laget for barn. Og markedet vokser seg stadig større.

Barnemarkedet er en stødig pengemaskin for plateselskapene, enten det er plater derivert fra TV-suksesser som Asgeir og Uhu! eller sammensatte hitsamlinger myntet på de minste. Selskapene har skjønt at Britney og Eminem slår like hardt blant barnehagebarna som Smurfene og Klatremus.

- Før hørte barn på «Dyrene i Hakkebakkeskogen» fram til de var kanskje åtte år. Nå legger de Egner fra seg rundt trefire-årsalderen, og går rett over på Eminem, observerer Kjell Petter Askersrud, sjef for Universal Musics special marketing-avdeling.

Hjelp fra døtrene

Det er Askersrud, med ikke ubetydelig konsulenthjelp fra sine to døtre på elleve og åtte år, som setter sammen «Hits For Kids»-platene.

Åtte samlinger er det blitt siden den første kom i 1998. Den mestselgende av dem har passert 83000. Av Universals totale barneplatesalg på drøyt 1,3 millioner de siste seks åra, utgjør «Hits For Kids» cirka 35 prosent av salget.

- Den grunnleggende ideen bak disse samleplatene er at barna ikke bryr seg om artister, men om sanger de liker. Og de er nådeløse kritikere, enten så liker de en låt eller så gjør de det ikke, sier Askersrud.

Slo en smurf

«Hits For Kids»-konseptet ble unnfanget i 1997 av de skandinaviske avdelingene til plateselskapet MCA, som siden ble til Universal Music. I Sverige har den mestselgende kidsplata solgt i 135000 eksemplarer.

- Vi diskuterte hvorfor folk kjøpte coverlåter med dårlig norsk tekst og heliumstemmer, og kom fram til at vi hadde lyst til å lage tilsvarende plater med originale låter, forklarer Askersrud.

«Hits For Kids»-konseptet har siden spredt seg til flere land og kontinenter. Slik har et latinamerikansk publikum blant annet fått stifte bekjentskap med den norske Grand Prix-låta «My Heart Goes Boom» med Charmed.

- Samleplatemarkedet generelt går opp og ned, men barneplatemarkedet går jevnt oppover, slår Askersrud fast.

POP HOS BARNA: Kjell Petter Askersrud i Universal Music får hjelp av døtrene sine Pernille (8) til høyre og Emilie (11) når han skal sette sammen «Hits For Kids»-samleplatene. Den niende CD-en i rekka er planlagt utgitt i mai.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling