«Kill Buljo» til utlandet

Amerikansk selskap skal selge filmen.

(Dagbladet.no): Det amerikanske selskapet Imagination Worldwide skal selge «Kill Buljo» til verden. De ble interessert i filmen under filmfestivalen i Cannes i mai, og har siden vært ett av flere selskap som har forhandlet om rettighetene til å markedsføre den i utlandet.

- Dette ser vi på med stor glede. Vi er selvfølgelig svært spente på hvordan filmen vil bli mottatt, men vi har stor tro på den norske produksjonen, forteller Pierre David i Imagination Worldwide i en pressemelding.

I november skal han presentere «Kill Buljo» under The American Film Market (AFM).

- Er filmen med dette sikret distribusjon i utlandet?

- Filmen er sikret dvd-distribusjon i USA, men etter AFM vil nok også de første avtalene om kinodistribusjon kunne komme, sier Kjetil Omberg i Oro Film, som har den nordiske distribusjonen av filmen, til Dagbladet.no.

90 000 har sett filmen så langt.

- De fleste norske filmer har nordiske salgsselskaper som SF, Nordisk Film og Trust. Det er sjeldent at nordiske filmer ender hos amerikanske salgsselskaper som Imagination.

Selskapet er ifølge Omberg et sjangerbasert selskap med mange skrekkfilmer på salgslista.

- Satan kor tøft! Dette er bedre enn nybakt brød med nugatti, sier Stig Frode «Jompa» Henriksen ifølge pressemeldingen om avtalen med Imagination.

SAMEFORDOMMER: Seersuksess til tross, ikke alle digger «Kill Buljo». <a href=\'http://www.dagbladet.no/kultur/2007/03/22/495753.html\'>Terningkast to</A> var dommen fra Dagbladets anmelder, og den samiske filmarbeideren Silja Somby har <a href="http://www.dagbladet.no/kultur/2007/03/23/495914.html">reagert på filmens framstilling av samer</A>.