Kina begrenser dataspillingen

Får kun spille tre timer av gangen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Folk som spiller online rollespill i visse deler av Asia, har en tendens til å overdrive.

For eksempel denne uheldige mannen, som døde etter 50 timers spilling, eller episoden der en kinesisk spiller drepte en annen på grunn av en krangel om et virtuelt sverd.

Maks tre timer

Nå forsøker de kinesiske myndighetene å demme opp for de uheldige bivirkningene av for mye online-spilling. Måten de skal gjøre dette på er ikke å forby dem - det hadde neppe gått pent for seg - men å sette grenser for hvor mye den enkelte kan spille av gangen, melder Gamespot.

I går kunne det myndighetsstyrte organet som overser den kinesiske spillindustrien fortelle at de tester ut et system som vil gjøre det mulig å «straffe» spillere som bruker mer enn tre timer av gangen på et spill.

Systemet skal være ferdigutviklet mot slutten av året eller i begynnelsen av 2006, og vil da være en obligatorisk del av alle onlinebaserte spill som selges i Kina.

- Denne tidsmekanismen kan forhindre unge mennesker fra å bli avhengige av onlinespill, forteller en kinesisk representant.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer