Kina begrenser dataspillingen

Får kun spille tre timer av gangen.

(Dagbladet.no): Folk som spiller online rollespill i visse deler av Asia, har en tendens til å overdrive.


For eksempel
denne uheldige mannen, som døde etter 50 timers spilling, eller episoden der en kinesisk spiller drepte en annen på grunn av en krangel om et virtuelt sverd.

Maks tre timer

Nå forsøker de kinesiske myndighetene å demme opp for de uheldige bivirkningene av for mye online-spilling. Måten de skal gjøre dette på er ikke å forby dem - det hadde neppe gått pent for seg - men å sette grenser for hvor mye den enkelte kan spille av gangen, melder Gamespot.

I går kunne det myndighetsstyrte organet som overser den kinesiske spillindustrien fortelle at de tester ut et system som vil gjøre det mulig å «straffe» spillere som bruker mer enn tre timer av gangen på et spill.


Systemet skal være ferdigutviklet mot slutten av året eller i begynnelsen av 2006, og vil da være en obligatorisk del av alle onlinebaserte spill som selges i Kina.

- Denne tidsmekanismen kan forhindre unge mennesker fra å bli avhengige av onlinespill, forteller en kinesisk representant.

Fem timers pause

Ifølge det kinesiske nyhetsbyrået Interfax så vil spillere som overskrider tretimersregelen oppleve at spillfiguren får reduserte egenskaper. Om man spiller i fem timer eller mer, så vil spillfiguren være på det lavest mulige nivået i spillet - noe som ikke er særlig motiverende for fortsatt spilling.

For å slippe denne straffen så må spillere ta en pause på minst fem timer - ellers vil ikke figuren bli tilbakestilt til sitt tidligere stadie.

Følgende spill skal delta i testingen av det nye systemet: «The Legend of Mir II», «The World of Legend», «Westward Journey Online», «Fantasy Westward Journey Online», «World of Warcraft», «MU», «JX Online», «First Myth Online», «The Legend of Mir 3G», «Lineage II» og «Blade Online».

Det vil neppe bli noen spill som ikke kommer til å ha tidbegrensingen innebygget, ettersom det er forbudt å drive et onlinebasert spill i Kina uten myndighetenes velsignelse.


Men hvordan de offisielle vil klare å unngå at ivrige spillere bare logger seg av en konto når tiden er ute, og logger på en annen, gjenstår å se ...

MAKS TRE TIMER: Nå prøver kinesiske myndigheter å demme opp for overdreven onlinespilling.
POPULÆRT: Online rollespill er stort i Kina - og mye av spillingen foregår på nettkafeer.
BEGRENSES: Suksessen «World of Warcraft» er et av spillene som får en tretimers-grense.