Kinesisk reklame anklages for rasisme verden over

- Ikke greit å lage en slik film, sier ekspert.

(Dagbladet): For få dager siden begynte en kinesisk reklame for vaskemiddelet til selskapet Qiaobi å gå viralt. Videoen ble lastet opp på YouTube den 26. mai, og har allerede blitt sett av over fem millioner mennesker verden over.

Reklamefilmen diskuteres kraftig i sosiale medier. Det er ikke helt uten grunn. Snutten viser en mann av afrikansk opprinnelse som blir plassert i en vaskemaskin av en asiatisk dame. Når han kommer opp igjen er han asiatisk og «nyvaska».

Flere internasjonale aviser omtaler den som tidenes mest rasistiske reklame.

- Ekstremt rasistisk Ifølge New York Times har reklamen gått på kinesisk tv siden april i år. Kritikken hagler nå fra både inn- og utland, men selskapet forklarer at de har gjort dette helt bevisst.

Til den amerikanske avisa sier Xu Chunyan, en representant for vaskemiddelfirmaet, at reklamen skulle provosere.

- Om vi viser skittentøy som alle andre reklamer, vil det ikke skille seg ut, forklarer han overfor avisa.

Det hersker liten tvil om at selskapet har klart å nå målet sitt.

«Denne reklamen er ekstremt rasistisk», skriver Vox.

«Denne kinesiske reklamen er rasistisk, men det er ikke den første», skriver Los Angeles Times.

«Den mest rasistiske kinesiske reklamen du vil se i dag», skriver Market Watch.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ikke greit Førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania sitt Institutt for Markedsføring, Aleksander Sivertsen, forteller til Dagbladet at denne videoen uten tvil er rasistisk.

- Den framstiller noen mennesker som mindre verdt enn andre basert på hudfarge. Det er ikke greit å lage en slik reklamefilm, skriver han i en e-post og fortsetter:

- Reklame påvirker samfunnets oppfatning av hva som er riktig og galt. Virkemidlene i denne reklamefilmen kan derfor bidra til å etablere eller forsterke en oppfatning om at ulike hudfarger har ulik verdi, forklarer eksperten.

Han mener reklamefilmen ikke ville vært tillat i Norge, da den kan regnes som et brudd på Markedsføringslovens §2. Den har som hensikt å regulere blant annet bruken av virkemidler som er støtende og som krenker allmenne etikk og moraloppfatninger i markedsføring.

Sivertsen har sin egen idé på hvordan reklamefilmen kunne vært gjort annerledes.

- Vel, dersom hensikten er å få fram at vaskemiddelet vasker fram hvitfargen på en humoristisk måte, så kunne man kanskje valgt en løsning der klærne skiftet farge og ikke mannen, avslutter han.

- Ikke generaliser Brukerne på Twitter har også latt seg engasjere i reklamefilmen. Det er imidlertid få av reaksjonene som er positive.

- Hvorfor sa han mørke ja til å være med i denne rasistiske reklamen?, skriver Paul Henriques.

- Rasisme er ikke et godt forstått konsept i Kina. Her er imidlertid den mest rasistiske vaskemiddelreklamen du har sett, skriver brukeren Matt Schrader.

I kommentarfeltet på YouTube er det også heftige diskusjoner rundt reklamen. Artisten Mbandi, som har over 25 000 følgere på sin konto, mener vi ikke må generalisere.

- Produsentene bak denne reklamen er rasistiske, men vi må ikke generalisere hele den kinesiske befolkningen, mener han.

Ikke første gang Det er ikke første gang en reklamefilm skaper reaksjoner for knytinger til rasisme. I 2013 måtte en reklamefilm for brusen Mountain Dew trekkes tilbake etter massive protester.

Videoen viser blant annet at en forslått kvinne på krykker blir oppfordret til å identifisere en mistenkt blant svarte menn og ei geit.  

Geita gjentar mange ganger at hun skal holde munn og sier blant annet at «når jeg kommer ut herfra skal jeg ta deg», til kvinnen.

Obos har også fått kritikk på reklamefronten. Mange mente at deres reklame om italienske mammadalter spilte på stereotyper.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram