Kings nettbok lite lest

Flere tusen lesere benyttet sjansen til å laste ned Stephen Kings nettbok for en drøy måned siden. Nå viser en undersøkelse at bare et fåtall har tatt seg tid til å lese boka.

«Riding the bullet» ble lansert i midten av mars, og spøkelseshistorien kunne lastes ned for rundt 20 kroner. Den første dagen forsøkte nærmere to millioner lesere verden over å laste ned e-boka. En halv million fans slapp gjennom og kjøpte hvert sitt eksemplar.

Merkenavnet selger

Nå viser en undersøkelse fra The Book Report Network at svært få har orket å lese boka.

Fem prosent av de spurte oppga at de hadde lastet den ned, mens bare en prosent faktisk hadde lest den.

Nettkjennere mener at det var merkenavnet Stephen King som var årsaken til den store salgssuksessen.

- Markedet for andre e-bøker er praktisk talt ikke-eksisterende, hevder Carol Fitzgerald, sjef for The Book Report Network.

Skjerm

- Få eller ingen har kjøpt andre nettbøker. Magneten var Stephen King, ikke e-postformatet, sier hun til Wired News.

Dermed beskrefter hun myten om at de fleste lesere ikke har tålmodighet til å lese kilometervis med tekst på en flimrende skjerm.

Les mer om framtidas e-bok.

INGEN SUKSESS: Mange lastet ned Stephen Kings bok, men få har lest den.