Odeon kino

Kinokrigen: Nykommer forsyner seg grovt

Odeon kino har tatt en markedsandel på nesten 30 prosent siden åpningen.

PÅ INNSIDEN: Bli med inn i Norges helt nye og eneste IMAX-sal. Her kan du få en viss følelse av hvordan det er å sitte i en av stolene, og se deg rundt. På skjermen vises noen sekunder av traileren til Jurrasic World: Fallen Kingdom. Obs: Vær oppmerksom på at 360-kameraet vrenger bildet ganske kraftig. Lerretet er en god del større i virkeligheten. Video: Endre Vellene / Dagbladet Se også videoreportasjen fra IMAX-salen her: goo.gl/hTj8eB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Nye Odeon kino i Oslo har solgt 46 222 billetter siden åpningen 22. mars, får Dagbladet opplyst av kommersiell direktør i SF Kino, Jon Einar Sivertsen. 17 775 av disse har vært IMAX-billetter.

Etter nesten fire uker i drift har dermed Odeon tatt et saftig jafs av hovedstadens kinomarked, og har en total markedsandel på 27 prosent.

Konkurrenten Nordisk Film Kino, som eier kinoene Gimle, Saga, Klingenberg, Ringen og flaggskipet Colosseum, har altså fått knallhard konkurranse.

Totalt har 123 232 besøkt kinoene til Nordisk Film siden 22. mars, ifølge tall fra selskapets administrerende direktør, Jannicke Haugen. Men til tross for mange velger nye Odeon, har effekten vært begrenset, mener hun.

- Effekten så langt har vært at Odeon først og fremst har bidratt til en økning i totalbesøket for Oslo, så effekten på våre kinoer har vært begrenset. Men det er klart, vi følger situasjonen med argusøyne og får mye positiv energi av den nye konkurransen.

- Forbrukerne kan juble

Nordisk Film tok sine forholdsregler i forkant av Odeons åpning. De rustet seg for kappløpet ved å pusse opp Colosseum kino og totalrenovere storsalen. De rigget seg også for kampen om kinopublikumet ved å installere et seteristende 4DX-system og å åpne luksussalen Supreme på Ringen kino.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer