REAGERER: Frivillige tilknyttet Fattighuset på Grønlandsreiret i Oslo reagerer på Kirkerådets pengebruk. Foto: Geir Bølstad / Faksimile av Perfektjul.no
REAGERER: Frivillige tilknyttet Fattighuset på Grønlandsreiret i Oslo reagerer på Kirkerådets pengebruk. Foto: Geir Bølstad / Faksimile av Perfektjul.noVis mer

Kirkerådet brukte 300 000 på ironi rundt jula

- Horribelt, mener frivillig på Fattighuset.

Dagbladet har snakket med frivillige knyttet til Fattighuset på Grønlandsleiret i Oslo. Der reagerer de på Kirkerådets pengebruk.

- Kirkerådet sløser med penger, sier en av de frivillige til Dagbladet.

Horribelt Fattighuset er en organisasjon som blant annet deler ut mat og klær hver eneste uke. De arbeider også med informasjon og rådgivning for å folk til å klare seg selv.

- Horribelt. 300 000 kroner kan man bruke på en bedre måte, sier en annen frivillig til Dagbladet.

Medieansvarlig Christine Tetlie i Fattighuset er enig i kritikken mot kampanjen «Perfekt jul». Beløpet hadde holdt til mellom 500 og 1000 julegaveposer med mat og klær til de fattigste blant oss.

Hjelp - ikke ironi - 300 000 kroner er mye penger som kunne vært brukt annerledes, men jeg vil ikke kritisere Kirkerådet. De har vel ønsket en annerledes kampanje som vekker oppsikt. Eller kanskje de hadde 300 000 igjen på budsjettet, sier Tetlie.

Men hun er klar på at dersom Fattighuset hadde hatt 300 000 kroner, ville de brukt pengene på en annen måte.

- Jeg ville vel snakket til det norske folk på en annen måte. Ikke alle forstår ironi, sier Tetlie, som sier at antall mennesker som er avhengig av Fattighuset bare øker.

Bevisst kampanje Kommunikasjonsrådgiver i Kirkerådet, Siv Thompson, bekrefter at kampanjen, som er laget av det internasjonale kommunikasjonsselskapet Burson-Marsteller, Norge, har kostet rundt 300 000 kroner.

- Jo, kampanjen har kostet ca. 300 000 kroner, sier Siv Thompson.

Hun legger til at de mener det er vel anvendte penger og har ingen planer om å trekke kampanjen - eller forandre på den.

ALLTID KØ: Ikke et uvanlig syn utenfor Fattighuset på Grønland når det deles ut mat og klær. Foto: Geir Bølstad
ALLTID KØ: Ikke et uvanlig syn utenfor Fattighuset på Grønland når det deles ut mat og klær. Foto: Geir Bølstad Vis mer

-Vi har fått mange reaksjoner, og vi ønsket en utradisjonell førjulskampanje, sier Thompson.

- Feil mål Sokneprest og prost i Vestre Aker, Trond Bakkevig, var tidlig ute med å kritisere Kirkerådets adventskampanje perfektjul.no. Han mener jula handler om glede og alvor - ikke i en ironisk innpakning.

- Jula handler om møtet med barnet i krybben. Kirkerådets kampanje har feil mål, sier Bakkevig.

Prosten ønsker ikke å mene noe om Kirkerådets bruk av 300 000 kroner til kampanjen. Men et faktum er at mange, både i og utenfor kirken, er provosert.

SKIVEBOM: Prost Trond Bakkevig mener Kirkerådets kampanje ikke treffer. Foto: Anders Grønnberg
SKIVEBOM: Prost Trond Bakkevig mener Kirkerådets kampanje ikke treffer. Foto: Anders Grønnberg Vis mer