DEBATT

Debatt: Kroppspress

Kirurgi på billigsalg

Bør markedsføring av kosmetiske inngrep reguleres? Vi i Jussformidlingen mener at særlig rabattkoder på kosmetiske inngrep enten bør forbys, eller i alle fall reguleres. Det er nemlig unge forbrukere slike rabattkoder rammer.

BLOGGER MED REKLAME: For å avhjelpe på kroppspress tar Jussformidlingen til orde for at et forbud, eller i alle fall en regulering, på rabatter og rabattkoder også burde være til stede i lovgivningen om markedsføringen av kosmetiske inngrep, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
BLOGGER MED REKLAME: For å avhjelpe på kroppspress tar Jussformidlingen til orde for at et forbud, eller i alle fall en regulering, på rabatter og rabattkoder også burde være til stede i lovgivningen om markedsføringen av kosmetiske inngrep, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

På tirsdag ble det framlagt et forslag til etiske retningslinjer fra forbruker- og medietilsynet etter forespørsel fra Barne- og likestillingsministeren. Forslaget skal motarbeide kroppspress, og har sin bakgrunn i at flere unge opplever kroppspress.

Retningslinjene som ble foreslått utgjør ikke en lovendring, men formålet med retningslinjene er at bransjen skal justere seg selv. Forslaget skal revideres den 16. oktober. Jussformidlingen er positiv til retningslinjer, men mener at lovgivningen om markedsføring også bør strammes inn.

I en rapport fra Press Redd Barna Ungdom fra 2018 forteller at 68 prosent av jenter og 52 prosent av gutter at de ønsker å endre sitt eget utseende. I samme rapport ble både sosiale medier og reklame trukket fram som sannsynlige årsaker til presset. Reklame gjennom sosiale medier vil derfor ha en stor potensiell påvirkningskraft.

I mars kom det etter en debatt på NRK fram at flere influensere (personer med stor påvirkningskraft på sosiale medier) reklamerer for kosmetiske inngrep og at de i denne sammenheng gir rabattkoder til sine følgere. Oppskriften på kosmetiske inngrep ligger dermed lett tilgjengelig på sosiale medier til en redusert pris.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer