LAR SEG IKKE PRESSE: At Ryanair skal få true Stortinget til å endre sin politikk, slik de har forsøkt i andre land og også tidligere i Norge, er ikke aktuelt, skriver Trine Skei Grande.  Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
LAR SEG IKKE PRESSE: At Ryanair skal få true Stortinget til å endre sin politikk, slik de har forsøkt i andre land og også tidligere i Norge, er ikke aktuelt, skriver Trine Skei Grande. Foto: John T. Pedersen / DagbladetVis mer

Kjære Nina på Rygge flyplass

Jeg tror ikke det grann på Ryanair.

Debattinnlegg

Takk for ditt brev til meg om din arbeidsplass, som nå går utrygge tider i møte. Det er alltid tøft og vanskelig når noen står i fare for å miste en jobb de liker og trives med, slik svært mange i Norge opplever nå om dagen. Den følelsen av usikkerhet og uvisshet knyttet til framtiden for seg og sine unner jeg ingen.

Når jeg likevel sier at jeg er glad for at Ryanair forlater Rygge flyplass, handler det om selskapets forakt for spillereglene i det norske arbeidslivet, ikke arbeidsplassene som er tilknyttet flyplassen.

Miljøavgiften på flyreiser har til hensikt å få flere til å velge miljøvennlige alternativer til å fly. Den er ikke spesifikt rettet mot noe enkeltselskap eller enkeltflyplass. Avgiften vil være lik for alle, med unntak av de rutene som drives på anbud fra staten fordi det ikke finnes gode alternativer. Norge skal gjennom en stor omstilling de nærmeste årene, hvor svært mange arbeidsplasser vil forsvinne. Det merker særlig oljenæringen, hvor 30 000 jobber allerede har blitt borte.

Det er selvfølgelig en mager trøst for de som mister jobben at andre har det enda verre, men det er verdt å huske på at en eventuell nedleggelse på Rygge flyplass vil være varslet i nesten et år, i motsetning til alle de som i beste fall får tre måneders oppsigelsestid. Reiselivet i Norge er også en bransje i vekst, så mulighetene til å få jobb forsvinner ikke med Ryanair.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rygge flyplass er en privat, kommersiell flyplass som dessverre har gjort seg avhengig av en enkelt, uforutsigbar aktør i luftfarten. Det er ingen politiske partier som har gått inn for å legge ned flyplassen, det er en beslutning flyplassens eiere eventuelt treffer selv. Når ledelsen i en bedrift treffer dårlige beslutninger, slik beslutningen om å knytte seg utelukkende til Ryanair utvilsomt har vært, går det ofte ut over de ansatte. Det er både trist og urettferdig for de det gjelder.

Men Norge kan ikke avlyse vår miljøpolitikk for å beskytte kommersielle bedrifter som ikke klarer å tjene penger dersom de må betale for forurensingen de forårsaker.

At Ryanair skal få true Stortinget til å endre sin politikk, slik de har forsøkt i andre land og også tidligere i Norge, er ikke aktuelt. Det er jeg glad for at også statsministeren tydelig har slått fast.

Ryanair har gjennom trusler forsøkt å få unntak fra skattelovgivningen i mange av landene de opererer i, og har ligget i langvarige konflikter med fagforeninger over hele Europa. Det er ikke akseptabel adferd fra en bedrift, og derfor mener jeg det vil være gledelig om Ryanair gir opp det norske markedet.

Jeg tror imidlertid ikke det grann på Ryanair når de sier at det er miljøavgiften som gjør at de vil trekke seg ut av Rygge. For eksempel har en stor andel av trafikken fra Rygge har gått til Polen, og der ser vi nå at markedet av forskjellige årsaker har sviktet. Jeg tror miljøavgiften er en beleilig unnskyldning for Ryanair, som har gått lei av å måtte forholde seg til regelverket i Norge.

Om deres forretningsmodell, med ekstremt lave priser, ekstrem kreativitet når det gjelder å lure mer penger ut av kundene ved å kreve ekstrabetaling for alt som finnes av tjenester man tar som en selvfølge fra alle andre flyselskaper, og et voldsomt press mot sine ansatte, ikke er lønnsom i Norge, er det et tegn på at vår regulering av arbeidslivet fungerer. Useriøse aktører gir opp, mens de seriøse får mulighet til å vokse og utvikle seg. Det er sånn vi ønsker at det skal være.

Jeg håper likevel Rygge flyplass kan finne en måte å overleve på, ved hjelp av andre flyselskaper enn det useriøse Ryanair. Og om det ikke skulle lykkes, håper jeg virkelig at du, Nina, og alle andre som nå opplever at jobben deres er utrygg, finner nye muligheter andre steder.

Venstres politikk går ut på å gjøre det lettere å skape nye, miljøvennlige arbeidsplasser, til erstatning for alle de arbeidsplassene vi vet kommer til å forsvinne. Det gjør vi gjennom en målrettet skatte- og avgiftspolitikk, hvor det koster mer å forurense, mens det blir billigere å skape nye, grønne bedrifter.

Omstillingen vi skal gjennom vil bli smertefull, særlig for mange som er ansatt i utsatte bransjer. Det er likevel helt nødvendig å gjennomføre den omstillingen, slik at vi unngår katastrofale klimaendringer og ruster konkurranseevnen til det norske næringslivet for fremtiden. Miljøavgiften på flyreiser vil utvilsomt føre til at Norges klimautslipp går ned. Det er hensikten med den. I tillegg vil den ha noen utilsiktede konsekvenser, både positive og negative.

Om Ryanair forsvinner er det en positiv konsekvens, mens dersom mange mister jobben på Rygge, vil det åpenbart være en negativ konsekvens. Jeg har likevel stor tro på at du, Nina, og dine kollegaer vil finne mange andre, nye muligheter i det nye næringslivet som vil vokse ut av det grønne skiftet vil skal gjennom.

Som politiker er det mitt ansvar å bidra til å få frem de løsningene som vil gjøre Norge til et godt land å leve i for mange generasjoner fremover. Hvis vi lar selskaper som Ryanair vinne frem med sine trusler, vil vi både få et mer brutalt arbeidsliv og ikke klare å løse klimautfordringene. Det er ikke et Norge jeg ønsker meg. Vi må satse på de bedriftene og de menneskene som vil gjøre en ordentlig jobb og som er villig til å bidra til å bevare miljøet.

Omstilling er alltid krevende, men vi er helt nødt til å lykkes. Alternativet er ikke noe hyggelig å tenke på.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook