<b>SKUFFET:</b> - Det er ikke greit å tulle med ferien til folk, skriver Martine Halvorsen. Bildet er fra i fjor da hun og lillesøsteren Pernille ikke fikk dratt på ferie som de skulle. Foto: Privat
SKUFFET: - Det er ikke greit å tulle med ferien til folk, skriver Martine Halvorsen. Bildet er fra i fjor da hun og lillesøsteren Pernille ikke fikk dratt på ferie som de skulle. Foto: PrivatVis mer

Kjære Norwegian

I fjor ødela dere ferien min. Hvor mange ferier skal dere ødelegge i år?

Meninger

På denne tiden i fjor hadde jeg pakket kofferten og var på vei til flyplassen da meldingen om at flyet var kansellert kom. Norwegian sa «beklager», svarte ikke på telefonen og kom ikke opp med noen andre alternativer. Eller jo, en uke senere kunne de muligens tilby noen plasser på et fly. Men det hjelper svært lite hvis ferien i utgangspunktet er uka før. Og hvorfor skjer dette med dere, år etter år?

Det hjelper nemlig ikke å si unnskyld.

Jeg ser at dere har gjort det samme i dag, og jeg føler ekstremt med dem som sitter på flyplassen og har spart i tre år for å ha råd til å dra på tur. Jeg føler med de barna som har pakket med seg favorittbadetøyet sitt, lekene sine og ikke kan vente med å få seg nye venner på ferie. Jeg føler med mammaene og pappaene som har spart og lagt alt til rette så man skal få dratt på ferie sammen. For det er ikke greit å tulle med ferien til folk.

Vi var heldige i fjor. Vi hadde muligheten til å kaste oss rundt og komme oss til Gøteborg, lande tre forskjellige steder og bruke penger vi egentlig ikke hadde. Norwegian lovet oss å få disse tilbake, noe vi ikke har fått.

Jeg er så heldig å ha jobb, og på min jobb kan vi ikke bare stenge fordi noe er syke, eller fordi vi er litt for få på jobb. Vi ordner det, vi løser det. Og vi gjør det fordi det forventes. For det er verken en terrortrussel, et vulkanutbrudd eller noen annen akseptert unnskyldning som ødela - og i mitt hode er det da noen som enten ikke klarte å gjøre jobben sin eller noen som ikke hadde kontroll. For nok folk finnes, det må det gjøre - og det skal det vel gjøre?

Innlegget er opprinnelig publisert på artikkelforfatterens blogg.

I fjor leste jeg et innlegg skrevet av en ansatt, kanskje i Norwegian, kanskje i et annet flyselskap. Skrevet av mennesket på bakken. Der dette menneske ber om forståelse og litt omtanke. Og jeg er enig. Jeg kan nemlig forstå at det kan være tøft og være personen på kontoret som får telefonen fra oss, eller fra en av de andre mange som skulle på et av de kansellerte flyene. Det er nemlig tøft å ikke klare å leve opp til forventingene som dere gir. Jeg forstår det er tøft å få all skylden - men hvem skal jeg egentlig kunne skylde på siden dette skjedde? Hvem skal vi skylde på når slikt skjer? Det hjelper nemlig ikke å si unnskyld. For skaden har skjedd, og den skal vel og burde vel rettes opp?

Det har seg nemlig slik at hvis en bukse ikke passer en av mine kunder, hjelper jeg de med å finne en annen som passer - jeg sender de ikke bare på dør, uten en passende bukse.

Jeg forstår også at en pilot ikke kan sammenliknes med en bukse, men allikevel føler jeg at jobben som burde gjøres ikke er gjort. Jeg er rett og slett skikkelig skuffet.

Over her er et bilde av meg og lillesøster i fjor, og ja, jeg var sikkelig knust. Jeg spør igjen: Hvor mange ferier skal dere ødelegge?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.