«Kjære pappa, jeg kommer til å bli kalt hore»

Norsk kampanjevideo har rørt millioner.

(Dagbladet): Organisasjonen CARE ønsket å sette fokus på vold mot kvinner gjennom kampanjen #Kjærepappa. Tirsdag delte de en fersk kampanjevideo i sosiale medier, som allerede torsdag har blitt sett rundt fem millioner ganger.

- Kjære pappa, jeg kommer til å bli født som jente. Vær så snill å fortsette å gjøre ditt for at det ikke skal være den største faren av alle, oppfordrer fortellerstemmen i den gripende videoen.

Én av fem døtre i Norge er blitt utsatt for vold av en partner. Døtre i alle land og i alle samfunnslag er i risikosonen. Alle kan gjøre noe, og som far har du et spesielt ansvar og en helt spesiell mulighet for å unngå at din datter blir utsatt for vold, skriver CARE på sin nettside. 

Kampanjen er godt hjulpet av den svenske journalisten Emanuel Karlsten, som delte den gripende videoen på sin Facebook-profil onsdag. 

- Helt utrolig «Jeg har en datter som er to år gammel. Hun kommer til å vokse opp i denne syke verden, som jeg har vært med på å skape. Min eneste jobb er å sørge for at jeg etterlater noe bedre for henne. Hva slags samfunn har jeg bidratt til? Hva slags kultur har jeg skapt, gjennom å ikke si fra?», skriver Karlsten i en Facebook-post som har engasjert voldsomt i nabolandet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er helt utrolig. Jeg har i flere år jobbet som journalist med fokus på sosiale medier. Jeg kan ikke huske et eneste svensktalende klipp som har hatt en slik spredning. I alle fall ikke på facebook, sier Karlsten til Dagbladet.

Det er ikke noen tvil om at videoen har slått an i Sverige. Mindre enn ett døgn etter at Karlsten delte videoen Facebook, har den fått mer enn fire millioner visninger.

- Både jeg, CARE og regissøren har fått så mange tilbakemelding og fortellinger om hvordan mennesker har blitt berørt, rystet og fått nye perspektiver. Det føles fantastisk, sier han.

- Vi har truffet en nerve Generalsektretær i CARE, Gry Larsen, er ikke overrasket over at de lykkes med kampanjen.

- Det er helt tydelig at vi har truffet en nerve med denne kampanjen. Vold mot kvinner som samfunnsproblem får ikke den oppmerksomheten det fortjener. Kjærepappa-kampanjen har ført til et uvanlig sterkt engasjement, og det er vi veldig glade for, sier generalsekretær Gry Larsen i CARE, til Dagbladet.  

Organisasjonen jobber blant annet aktivt med å bekjempe vold mot kvinner i verdens fattigste land. CARE mener en av deres mest effektive metoder for å bekjempe vold, er å engasjere menn for saken - som også er målet med den nye kampanjen.

- I Norge har vi mange flotte mannlige forbilder, men vi trenger at enda flere engasjerer seg mot vold mot kvinner. De må delta i debattene og si ifra i vennegjengen, i familien og på arbeidsplassen. Jo flere som gir klar beskjed om at nedlatende bemerkninger om kvinner er skadelig, jo bedre, oppfordrer Larsen.  

- Aldri opplevd slik støtte CARE fikk hjelp av Schjærven reklamebyrå og Tangrystan Production. Regissøren bak filmen, svenske Jakob Ström, sørget for at det ble laget en versjon med svensk stemme.

Siden CARE ikke har etablert seg i Sverige, fikk de hjelp av den svenske journalisten Emanuel Karlsten til å dele videoen.  

- Jeg er dypt takknemlig til både CARE og regissøren Jakob Ström for filmen, og glad for at jeg har fått være med på å gi videoen et lite dytt, sier Karlsten.

CARE håper kampanjen treffer menn i alle aldre. Basert på reaksjonene i sosiale medier har de lykkes med det, på godt og vondt.

- Vi har hatt flere kampanjer for å bekjempe vold mot kvinner tidligere, men vi har aldri opplevd at så mange menn har støttet og delt en slik kampanje. Fedre er, bør og kan være gode rollemodeller for sine sønner og døtre og ta et aktivt standpunkt mot kjønnsbasert vold, sier Larsen.