Foto: Jørn H Moen / Dagbladet
Foto: Jørn H Moen / DagbladetVis mer

Kjærkomment angrep på tidens legitime hatere

Kjære Knausgård, ikke føl deg som nazist i tilfelle du leser dette.

Debattinnlegg

Forfatteren Peter Handke blir lagt for hat av det anti-fascistiske Norge. Han er per definisjon nazist eller fascist når han går i begravelsen til folk som Slobodan Milosevic. Mange naziunger har vel ikke våget å gå i begravelsen til egne foreldre nettopp av den grunn. Det er ikke morsomt å bli stemplet som djevel og massemorder, føler nok de fleste av oss.

Og så skjer det: anti-fascistene får smekk over fingrene og meningene av en anerkjent norsk forfatter. Karl Ove Knausgård skriver i Dagbladet 10.10 følgende med tanke på Handke : «Hvorfor er forfattere alltid blant de første som blir forfulgt i totalitære regimer? Fordi de nekter å godta doktriner som impliserer «vi mener dette og bare dette», »vår holdning er denne og bare denne», «verden ser slik og bare slik ut».»

«He, he», svarer nok anti-fascistene, altså de som per definisjon er gode, «Norge har ikke et totalitært regime.» Men hvorfor slipper de da ikke nazungene til i debatter etter 70 år ? Vi har mye rart å si om etterkrigsdemokratiet. Et godhetsdiktatur som Norge kan tillate seg alt av sensur og menneskeforakt - fordi etterkrigs-nordmenn er selvdefinert som gode. Folk som går i gale begravelser og som er barn av verdenshistoriens verste, er ikke folk. De er djevler eller djevelunger.

Knausgård skriver videre : «Vi kan ikke la det være opp til staten å bestemme hva vi skal tenke om virkeligheten. Hva vi skal se, hvor vi skal dra. Vi kan ikke la det være opp til media.»

Kan vi naziunger snart få rett til å tenke vårt om virkelighetens Norge? Kan også den anti-totalitære pressen åpne seg litt mer opp og la oss få være nordmenn på linje med jøssingbarna ? Knausgård er en knupp som ser mennesker der så godt som alle bare ser djevler.

Men, kjære Knausgård, ikke føl deg som nazist i tilfelle du leser dette... Vi er ikke smittebærere for mennesker som verner om det menneskelige.