SYNGER HELE FORHOLDET:  I den moderne musikalen «The last five years» på Edderkoppen synger Heidi Gjermundsen Broch og Heine Totland seg fra forelskelse via ekteskap og ambisjoner til brudd og destruktive følelser. Musikalen har premiere på onsdag. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
SYNGER HELE FORHOLDET: I den moderne musikalen «The last five years» på Edderkoppen synger Heidi Gjermundsen Broch og Heine Totland seg fra forelskelse via ekteskap og ambisjoner til brudd og destruktive følelser. Musikalen har premiere på onsdag. Foto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Kjærligheten går til helvete

De synger fra stormende forelskelse til brudd.

  (Dagbladet:)- Dette stykket er basert på ti millioner ekteskap som går til helvete, det tør jeg påstå, gliser Heine Totland.
I suksessen «Mamma Mia!» spilte han en av «fedrene» mens Heidi Gjermundsen Broch hadde hovedrollen som Donna, altså Meryl Streep.

I «The last five years» som har premiere på Edderkoppen onsdag, står det bare to personer på scenen: Heidi og Heine.

Musikalsk svinger det fra ballader til pop- og rockelåter.

De synger seg gjennom et femårig forhold, fra stormforelskelse, via ekteskap og suksess, til brudd og sønderknuste hjerter. Grepet som gjør det mer interessant er at de to synger kjærlighetshistorien i omvendt kronologisk rekkefølge.

- Når stykket starter ser publikum Heine Totland energisk og blid på scenen, slik de er vant til å se ham, men mot slutten er jeg destruktiv. Heidi derimot starter som deprimert og forlatt, men blir så festlig at jeg nesten dauer, sier Heine Totland.

«Hot» musikal New York-suksessen «The last five years» er skrevet av Jason Robert Brown, og hans ekskone skal ha truet med å saksøke ham fordi stykket minnet smertefullt om parets forhold.

Heine spiller forfatterspiren Eivind som plutselig får suksess mens Heidi spiller Lena som ikke lykkes som skuespiller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Eivind lever romanen sin. Han er en følelsesjunkie som blir stormforelsket når han møter Lena, forteller Heine.

FEMÅRIG KJÆRLIGHETSFORHOLD: Heidi Gjermundsen Broch spiler Lena, skuespilleren som ikke får det til, mens Heine Totland spiller suksessforfatteren Eivind, i den dramatiske musikalen om et umulig kjærlighetsforhold. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
FEMÅRIG KJÆRLIGHETSFORHOLD: Heidi Gjermundsen Broch spiler Lena, skuespilleren som ikke får det til, mens Heine Totland spiller suksessforfatteren Eivind, i den dramatiske musikalen om et umulig kjærlighetsforhold. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

- Lena er stappfull av vilje og ambisjoner. Hun kommer til audition, men hun blir ikke valgt til slutt, fortsetter Heidi.

Lena prøver å overbevise seg selv om at rollen som Baktus i en sommerforestilling i Nord-Norge, er en spennede utfordring.

- Scenen der Heidi synger «Nå er jeg på vei» er bare helt «priceless», sier han.

Høy på suksess Men paret takler ikke suksess, verken egen og den andres.

- Lena skal takle kjærestens suksess, samtidig som hun selv ikke oppnår det hun ønsker, sier hun.

- Han blir så oppslukt av suksessen, at det ikke blir plass til henne, sier han.

- Og når forholdet svikter, begynner hun - typisk nok - å holde hardt i ham, sier hun.

Suksess i par Samliv og ambisjoner. Hvordan fikse det? Heidi Gjermundsen Broch har hatt mange hovedroller i musikaler og på teater. Allerede på Teaterskolen møtte hun Nicolai Kleve Broch, filmektemannen, og paret har to sønner på sju og ni år.

RAUSHET:   De er skjønt enige: Heidi Gjermundsen Broch og Heine Totland mener et fellesprosjekt må ligge i bunnen for å få et langt samliv til å fungere. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
RAUSHET: De er skjønt enige: Heidi Gjermundsen Broch og Heine Totland mener et fellesprosjekt må ligge i bunnen for å få et langt samliv til å fungere. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer

Heine Totland er en allsidig artist som ofte suser rundt på kulturhus med gitaren, og er gift med Silje Nergaard, artist med lang, imponerende, europeisk karriere. De har to døtre på 16 og ti år og en gutt på fire.

- Dette familielivet er ikke noe latmannsliv, nei. Jeg har regnet ut at jeg kommer til å være småbarnspappa i 20 år. What does'nt kill you, makes you stronger, ler han.

Mobilen hennes ringer. Småbarnsmora har fortalt at hun er en djevel på logistikk og planlegging.

- Klokka er halv tre, ja. Da begynner det reelle livet, sier hun tørt.

- Tøft med «Mamma Mia!» - Silje og jeg er gode på å unne hverandre suksess, hvis ikke hadde jeg vært skilt, sier han og utdyper.

- Jeg satt hjemme i flere år med barna. Jeg tok med ungene og besøkte Silje på turné rundt i Europa. Men jeg har aldri følt noe annet enn at jeg unner Silje absolutt alt.

Paret har en gylden regel.

NYSKAPENDE: Heidi Gjermundsen Broch og Heine Totland mener stykket setter en ny standard for musikaler, gjennom moderne tematikk og form.De har begge gravd dypere i  karakterskildringene enn tidligere.Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
NYSKAPENDE: Heidi Gjermundsen Broch og Heine Totland mener stykket setter en ny standard for musikaler, gjennom moderne tematikk og form.De har begge gravd dypere i karakterskildringene enn tidligere.Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer

- Den av oss som har den viktigste jobben den dagen, får sove lengst.

Det har vært tøft for familien iblant, særlig da han spilte 220 forestillinger av «Mamma Mia!» gjennom ett helt år og ga ut plate samtidig.

- Jeg er glad jeg gjorde «Mamma Mia!». Men det var en ordentlig utfordring for vår familie, sier han med ettertrykk.

Ingen konkurranse Heidi har aldri vært misunnelig når ektemannen har fått feite roller og filmjobber.

- Vi kan jo heller ikke egentlig konkurrere med ham om noe som helst. Hvis jeg var lesbisk og gift med ei dame som var 1,59 høy og drit god til å synge, da hadde det kanskje blitt verre.

- Praktiserer dere «min tur og din tur»?

- Nei. Jeg synes en slik tankegang er vanskelig. For ingen vet hva som skjer i morgen. Fellesprosjektet må ligge i bånn, og det må ligge der helt reint. Jeg snakker ut i fra erfaring, det er konklusjonen jeg er kommet til etter et langt samliv.

SPILTE MERYL: Heidi Gjermundsen Broch var Donna i oppsettningen av «Mamma Mia!»på Folketeatret. Foto:  Hans Arne Vedlog/Dagbladet
SPILTE MERYL: Heidi Gjermundsen Broch var Donna i oppsettningen av «Mamma Mia!»på Folketeatret. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet Vis mer

- Men ærlig talt, dere må da ha noen maktkamper på hjemmebane?

- For meg innebærer fellesprosjektet å ha raushet og forståelse for hverandre. Det er en konstant «gi og ta»-situasjon, sier hun.Siden begge er skuespillere, er forståelsen for premierenerver stor.

- Vi kjenner igjen hverandres reaksjoner for å takle nerver og press. Når alle skapdører står åpne på kjøkkenet, så vet jeg at Nicolai er langt inne i sin egen tankevirksomhet og konsentrasjon, sier hun.

- Hvis ambisjonen er å leve et langt liv sammen, så må begge være fleksbile, hvis man da ikke har en slik 50-tallsarbeidsfordeling, sier han.

Gråt hver dag I en periode spilte hun forestilling om kvelden, øvde på et annet stykke om dagen, samtidig som familien flyttet inn i nytt hus.

- Jeg fikk mye ros av andre kvinner i media og slikt, da jeg tok ei hovedrolle selv om Jakob bare var fem måneder. Men det var ikke gøy, og det skulle jeg aldri ha gjort. Jeg kom hjem og grein hver dag, forteller hun.

Suksess er alltid veldig intens - også for dem rundt.

NORGE RUNDT: Heine Totland er en artist som har reist Norge på kryss og tvers og iblant ikke husker hvor han er når han våkner. Foto: NINA HANSEN / Dagbladet
NORGE RUNDT: Heine Totland er en artist som har reist Norge på kryss og tvers og iblant ikke husker hvor han er når han våkner. Foto: NINA HANSEN / Dagbladet Vis mer

- Det krever ekstremt mye jobb å få suksess - og å beholde den. Man jobber ræva av seg. Utenfra ser det veldig attraktiv ut, spesielt fra langt hold. Innenfra er det ofte mye stress, og da er det lett å miste retning og fotfeste, sier han.

Hard jobbing Heine Totland sier at han er skeptisk til å være aktuell, for da blir man jo også uaktuell.

- Min strategi har vært å være under radaren. Å ta små skritt og samle publikum. Når jeg kommer tilbake neste gang, skal det være dobbelt så mange i salen. Ja, jeg har slitt ut mange dresser underveis.

- Jeg har vært til rett sted på rett tid og fått jobbe med de rette menneskene. Og jeg har jobbet drithardt, sier Heidi.

- På en skala fra én til ti: Hvor ambisiøse er dere egentlig?-

 - Seks og en halv. Jeg prøver bare å kose meg. Allikevel hopper jeg inne i slike produksjoner som dette. Det er ikke bare kos, sier Heine.
- Jeg ligger nok på åtte og en halv, sier Heidi.