Kjærlighetens demoner

«Demoner 2014» er en klassisk russisk roman raskt dyppet i norsk samtid og deretter gjort om til dramatikk. Resultater er dels sterkt, dels sterkt forvirrende.

BLANDET GRUPPE: De revolusjonære terrorister er en svært blandet gruppe — de har lite annet felles enn sin personlige forvirring. Fra venstre Pål Sverre Hagen, Ole Johan Skjelbred, Nader Khademi og Nils Ole Oftebro. Foto: Anders Grønneberg/ Dagbladet
BLANDET GRUPPE: De revolusjonære terrorister er en svært blandet gruppe — de har lite annet felles enn sin personlige forvirring. Fra venstre Pål Sverre Hagen, Ole Johan Skjelbred, Nader Khademi og Nils Ole Oftebro. Foto: Anders Grønneberg/ Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

TEATER: Fjodor Dostojevskij skrev Demoner, også kjent som «De besatte» som en kritikk av og konfrontasjon med forskjellige revolusjonære ideer og retninger i sint tids repressive Russland.

Geir Gulliksen har tatt den historien som utgangspunkt og skrevet den halvveis inn i dagens Norge, der gamle radikalere praktiserer åpne forhold, har fjerne og vanskelige forhold til sine noe skakkjørte barn, samtidig som de er forunderlig villige til å leke med bomben — og hvis anledningen byr seg, sine barns partnere eller forelskelser.

Mellom tid og rom Demoner er ikke helt modernisert — med et unntak har skikkelsene beholdt sine russiske navn, mens politikken er oppdatert: Vi snakker om en odd forsamling av aggressive nasjonalister, der selvmordsentusiaster og et adoptivbarn med kurdisk utseende pussig nok er velkommen, og der æres-dueller.

Men buketten av ideologier i Dostojevskijs roman visner i 2014, i skyggen av vår nære historie: Den brutale, forvirrede terroren lar seg så vanskelig flette sammen med andre ideer. På et vis er det som en palimpsest, der en historie er visket ut på arkene for å gi plass til en ny, men der så lite av den første fortellingen er visket ut at det er den nye som er vanskelig lesbar.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer