Kjapp frelse

BOK: Vi lever, sier noen, i en travel endetid. Ja, folk har visstnok knapt tid til å bli frelst, om de har slike tilbøyeligheter. Godt da at noen vet råd: «Bibelen på 100 minutter» er et nytt bokprosjekt: Her er 680 000, til dels lange og vanskelige ord, strøket ned til 20 000. En slik bibel er jo nesten ikke til å tro. For 97 prosent av teksten er strøket. Det er mye. Man kan få mareritt om steintavla med sju bud, Egypts fire landeplager eller Jesus åtte disipler.Hadde Lars Saabye Christensen hatt en like brutal redaktør, ville «Halvbroren» blitt redusert fra sine 650 sider til en kort novelle på 19 sider. Av Hanne Ørstaviks «Kallet», ville det knapt stått seks sider igjen.

JEG TROR MAN kan si at slik redigering gjør noe med ei bok. Og bibelen består av 66 bøker. På hundre minutter får hver bok i snitt 90 sekunder. Man får medfølelse med både evangelister og profeter av slik deskbehandling. Men Vålerengaprest Jon Gelius er begeistret. Det kan jo skyldes at bibellesningen nå ikke tar lengre tid enn en Vålerengakamp. Regner man inn pausen, har man til og med fem minutter til overs til å fordype seg i de apokryfe skrifter.Men troende mennesker er troende til slikt, i en idé om at essensen forblir intakt. Og der ligger alvoret: Bibelen er et bibliotek, skrevet av forskjellige mennesker, med forskjellig tro og budskap. Den er fascinerende i sin rikdom, sitt mangfold, sine mange og sterke motsigelser. En brutal nedskjæring blir en del av en harmoniseringstradisjon: En idé om at bibelen er klar og enhetlig, og at kristne har trodd på det samme i to tusen år. Det er en vilje til å gjøre det enkelt, en tyggegummibibel for allerede troende.

VEKK REDIGERES LETT for eksempel Moses\' krigsforbrytelser. Som den glemte nedslaktingen av Midjanittene. «Hvorfor har dere spart alle kvinnene?» spør Moses, før han gir ordre til at alle små gutter, og alle kvinner som har hatt samleie med menn skal slaktes. Bare jomfruene skal spares. Deres skjebne kan man tenke seg.Slike bibelsteder gir også grunnlag for refleksjon og ambivalente følelser. De forsvinner lett, hvis redaktører og prester vil ha det litt enkelt og kjapt.