Kjappe kroner eller ekte kunst?

- Det er et eiendommelig fenomen, men selv de mest hardhudede realister mykner liksom litt opp når de gir seg i kast med «barnebøker», mener Tor Åge Bringsværd, aktuell med barneboka «Det blå folket». Han har skrevet over hundre bøker for barn, og bortimot det samme antallet for voksne.

- Jeg er full av mistro overfor slike periodefantaster, fortsetter Bringsværd.

- Det tas nærmest som en ferie, en utflukt man nesten har litt dårlig samvittighet for, et venstrehåndsarbeid som i hvert fall ikke bør regnes blant ens verker .

For pengenes skyld

Blant kjente, norske «voksenforfattere» som også skriver for barn, fins navn som Gunnar Staalesen, Vera Henriksen, Vigdis Hjort, Erlend Loe, Jon Fosse, Ingvar Ambjørnsen og Roy Jacobsen.

En roman som blir godkjent for innkjøp av Norsk kulturråd blir kjøpt inn i 1000 eksemplarer. En barnebok blir kjøpt inn i 1550 eksemplarer, samtidig som det kan gis støtte til billedbøker.

- Jeg har nok også skrevet barnebøker for pengenes skyld. Barnelitteratur tjener man relativt sett langt bedre på enn på for eksempel å skrive en roman. Dessuten er det mindre arbeidskrevende. Lengden på et billedbokmanus er jo omtrent som lengden på en middels til kort novelle, sier Jon Fosse, som har sju barnebøker på samvittigheten.

- Jeg skriver så kvalitativt godt jeg klarer, også når jeg skriver for barn. God barnelitteratur har noe i seg som er godt for alle, mener Fosse.

Wassmo nullet

- Problemet er at barna ofte undervurderes, mener Toril Berle Hanssen, som er forsker i barnelitteratur.

- Men trenden i dag er at pedagogikken forsvinner og blir erstattet av mer fantasifulle historier.

I 1997 ga en av Norges mest populære forfattere, Herbjørg Wassmo, ut sin første barnebok, «Hemmelig torsdag i treet». Den ble nullet av vurderingsutvalget, som ikke anbefalte Kulturrådet å kjøpe den inn.

- Den er helt begredelig. Det er en kjedelig bok, rett og slett for dårlig, sier Berle Hanssen.

Det er altså ingen automatikk i at en god «voksenforfatter» også skriver godt for barn.

- «Barnebøker» betraktes av mange som surrogat-litteratur. Som en forberedelse til den store , den ordentlige litteraturen. Det er her jeg er fundamentalt uenig. Jeg skriver ikke bøker for voksne eller barn, jeg skriver bøker for mennesker , sier Tor Åge Bringsværd.