Kjedene styrer platesalget

De store platekjedene har tatt makten i Musikk-Norge. De bestemmer hvilke plater publikum skal kjøpe - og nekter å ta inn artister de ikke liker. Nå roper plateselskapene et varsku mot det de mener er ensretting.

Publikum nyter godt av det lave prisnivået på plater, presset fram av suksesskjeden Platekompaniet. Men nå hevder sentrale aktører i platebransjen at publikum er skadelidende i det stadig mer kjedestyrte platemarkedet.

- Platekjøperne er de store taperne når mangfoldet forsvinner som følge av at de store platekjedene nuller utgivelser, dikterer innkjøp og påvirker folks smak, hevder Audun Tylden i plateselskapet Tylden & Co.

Hjalp Abel

Mens platebutikkene tidligere var mer passive formidlere av det som ble gitt ut, og det publikum ville ha, fungerer dagens platekjeder som smakspoliti og aggressive selgere av plater de har bestemt skal selge. Tre uker før utgivelsen av Morten Abel-albumet «I'll Come Back And Love You Forever» fastslo Platekompaniet-sjef Rolf Kristian Presthus at dette kom til å bli årets julehit, og at plata ville passere 100000 før julaften. Ei uke før jul passerte Abel-albumet den magiske grensen, mye takket være Platekompaniets innsats.

Men platekjedenes makt har også andre sider.

- Det er skremmende at en komité i Oslo skal diktere hva det norske folk skal få kjøpe, sier Audun Tylden.

Han illustrerer på følgende måte:

- Den nye plata til New Jordal Swingers, gitt ut av oss, blir overhodet ikke solgt hos Hysj Hysj-kjeden. Det er riv ruskende galt at det sitter en håndfull urbane personer i Oslo og formaterer platesalget for resten av landet.

Konform musikk

Helge Westbye i Grappa Musikkforlag mener resultatet av kjedemakten er mer konform musikk.

- Før var det butikkene som hørte på oss, nå er det vi som må lystre butikkene. Kjedekonstellasjonene er uheldige fordi det bare satses på et lite antall plater mens det er en hel masse plater de ikke tar inn i det hele tatt. Dette er en farlig utvikling, mener Grappa-sjefen.

Kjedemakten påvirker også hvilke plater selskapene gir ut.

- Vi har avslått å gi ut kvalitetsmusikk, fordi vi er usikre på om de store kjedene vil selge den eller ikke. Det er hjerteskjærende å måtte si nei til en kvalitetsartist på det grunnlaget. Det ender opp med en forflatning og mangel på mangfold, sier Tylden.

Han får støtte fra Larry Bringsfjord, direktør i MTG Productions og formann i Fono, fore-ningen for de norskeide plateselskapene.

- Hvis man hører et nytt bra band som man tror faller utenfor Platekompaniets smak, så kan det hende man ikke gir det ut. Påvirkningskraften går også andre veien. Furia er et typisk Platekompaniet-band. Det var ikke derfor jeg valgte å satse på bandet, men det var et godt argument for å signe dem.

«For mye makt»

Bringsfjord illustrerer platekjedenes makt på følgende måte:

- Som plateselskap er man ille ute hvis verken Platekompaniet, Hysj-Hysj eller Free Record Shop vil satse på en plate. Da vil heller ikke grossistene ta inn plata, sier han.

- I realiteten er det én kjede som styrer hele markedet. Platekompaniet er musikkjournalister, talentspeidere og aggressive selgere på samme tid. De er flinke, men har for mye makt, hevder Westbye i Grappa.

Petter Singsaas i Universal Music mener Platekompaniet representerer en positiv maktfaktor for norsk musikk.

- Men det er en fare at de blir for enerådende. Derfor håper jeg det kommer flere sterke aktører i konkurranse med Platekompa-niet.

På grunn av sin markedsmakt presser kjedene seg fram til store rabatter hos plateselskapene. Innehaver Turid Sjøli i Hagen Platebar i Oslo uttaler til NRK P2 at det er billigere for henne å kjøpe platene hos Platekompaniet enn direkte fra plateselskapene. Platekompaniet er blitt musikkbransjens Rimi. Innkjøp på 5000 Morten Abel-plater av gangen gjør at de får rabatter på godt over 20 prosent. Det vil si at Platekompaniet i Bogstadveien 40 får Morten Abel-albumet for 82- 83 kroner pr. stk., mens Hagen Platebar i Bogstadveien må forholde seg til en innkjøpspris på 105 kroner.

MEKTIGE: Platekompaniet AS har størst omsetning av alle de fire store platekjedene i Norge, og ledelsen innrømmer at de fungerer som «smakspoliti». Bildet er fra forretningen i Byporten i Oslo.
NEGATIV: - De store kjdene bestemmer publikums smak, sier Audun Tylder i plateselskapet Tylden & Co.