Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kjellerpop

Basement Jaxx er dansegulvets redningsmenn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

konsert: Basement Jaxx er duoen bak en skitten, sexy men salig houseblanding som har fått anmeldere til å rote fram sine mest flammende adjektiver. I kveld gjester de Rockefeller i Oslo. Egentlig skulle Brixton-kompisene spilt på større Klubb Spektrum. Men til tross for over 40000 solgte album i Norge, gikk billettsalget tregt. Ifølge plateselskapet er sceneskiftet like greit.

- Det er bedre med Basement Jaxx i et pakket og hett Rockefeller enn i et kaldt Spektrum. Det har vist seg at det er undergrunnen som er nøkkelen til Basement Jaxx, og på Rockefeller får både fansen og bandet det slik de helst vil ha det, sier Kathrine Synnes i Playground Music.

Prestesønnen Felix Buxton er DJen og partymikseren. Simon Ratcliffe er han som har spilt i band. De møttes i 1993 og sammen arrangerte de Jaxx-fester i restauranter i Sør-London. I 1997 fikk massene sin første smak med superhiten «Fly Life.» Det endelige gjennombruddet nærmet seg, hypemaskinen var skrudd på, ryktene svirret og alt kulminerte i forsider som utropte jaxxerne til verdens beste i det meste.

- Hypen er bra, den. Selv om vi ikke akkurat tror så mye på den, er det flott hvis alle andre gjør det. Spesielt hvis de kjøper albumet, sa Simon Ratcliffe håpefullt før debutslippet.

Hype er en ting, men det hjelper med ei god skive også.

- Årets debut. Årets klubbplate. Og sannsynligvis årets album, mente Dagbladet og la terning seks på bordet.

Resten av kritiker-Norge var enige og kåret albumet til 1999s beste.

I sommer var det duket for oppfølgeren «Rooty.» Terningfesten fortsatte og Basement Jaxx lyktes i gjenoppfinne seg sjøl. Resultatet ble en balanse mellom skitten undergrunn og rein pop som groover på hvilket som helst dansegulv du stikker innom.

- Musikk som ikke likner på noen andres musikk - bare det er en bragd nå om dagen, mente Dagbladet. Sjøl mente duoen at denne gang handlet det om Basement Jaxx. Der «Remedy» var global, var «Rooty» personlig.

- Det handler om forhold mellom mennesker denne gang, å være i live i 2001. Du kan nyte soul og rock fordi låtene er historier. Vi vil gjøre det samme. Vi hadde reist jorda rundt, gikk i studio, spilte inn musikk og levde et liv vi kunne fortelle gjennom låtene, sier Felix.

Siden 1999 har Basement Jaxx gjestet Norge fire ganger.

- Vi elsker Norge! Vi og Bonnie Tyler.

De tidligere opptredener i Norge er blitt smått legendariske. Quart 99 ville ikke vært det samme uten Brixtonduoen, og Rockefeller-konserten høsten etter var gåsehudfremkallende. I vår tok de med platesamlingen sin til Oslo-klubben HeadOn. Det ble en svett aften. Dørvaktene sleit med publikumstrykket, de som kom inn sleit med pustevansker og dansing kunne du bare glemme. I kveld er det full konsert. Om det blir like svett som sist gjenstår å se. Sjøltilliten er der i hvert fall.

- Jeg tror vi kan få alt til å høres kult ut, sier Felix.

Basement Jaxx spiller på Rockefeller i kveld. Les mer på basementjaxx.com og dagbladet.no/manual.

Hele Norges coronakart