PÅ HODET UT: Denne uka ble det klart at Fox News-profil Bill O'Reilly er ferdig etter gjentatte anklager om seksuell trakassering. Foto: NTB Scanpix
PÅ HODET UT: Denne uka ble det klart at Fox News-profil Bill O'Reilly er ferdig etter gjentatte anklager om seksuell trakassering. Foto: NTB ScanpixVis mer

Kjempens fall

Det er mye å lære av Bill O’Reilly-skandalen. Som at Fox News bare bryr seg om seksuell trakassering hvis det går ut over inntektene.

Kommentar

Det er farlig å opptre som moralsk fyrtårn. Fallhøyden kan være innmari stor. I den amerikanske tv-personligheten Bill O’Reillys tilfelle, går fallet helt fra toppen av den amerikanske seertallslista. «The O’Reilly Factor», sendt hver dag klokka 20:00 på Fox News, har mellom tre og fire millioner seere hver dag. I 2015 hentet programmet inn 178 millioner dollar i annonseinntekter. Altså over 1,5 milliarder norske kroner.

Og det var før seertallene eksploderte i opptakten til det amerikanske presidentvalget i 2016.

Fox News er så å si bygget opp rundt «The O’Reilly Factor». Da den konservative mediekongen Rupert Murdoch grunnla tv-kanalen i 1996, hyret han inn Robert Ailes, tidligere medierådgiver for Nixon, Reagan og Bush sr., til å drifte kanalen. Ailes, på sin side, hentet Bill O’Reilly, irskættet arbeiderklassegutt med millionlønn og et snakketøy som oste svovel. Sammen ga de USA et politisk meningsprogram ingen hadde sett før.

Målet var å snakke rett fra levra, gi en stemme til det «millioner av amerikanere tenkte». Metoden var å idiotforklare den liberale venstresiden. O’Reilly kunne invitere gjester til showet, bare for å skjelle dem ut med «idiot!» og «hold kjeft!». Han hatet den liberale medieeliten, New York Times, sveklingene på venstresiden, rappere, feminister, osv osv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Seerne elsket ham. Og hatet ham.

Nå er både Ailes og O’Reilly ute. Felt av gjentatte anklager om seksuell trakassering. Ailes røk først. Så, første april, publiserte New York Times en artikkel som avslørte at hele fem kvinner hadde mottatt penger fra O’Reilly og Fox for å ikke gå videre med anklager om seksuell trakassering. Til sammen var det utbetalt over 13 millioner dollar, altså 111 millioner kroner for at disse damene skulle holde kjeft.

Først gjorde Fox som de har gjort hver gang siden den første anklagen kom i 2004: Kom med en uttalelse om at de så på seksuell trakassering på arbeidsplassen som noe veldig alvorlig – og forsøkte å feie det hele under teppet.

Men denne gangen fungerte det ikke.

O’Reilly nektet for at han hadde gjort noe galt. Seertallene forble høye. Annonsørene, derimot, begynte for første gang å rømme skuta. For noen uker siden hadde «The O’Reilly Factor» 30 store annonsører som kjempet om gullplassene.

Forrige tirsdag var det bare ti igjen.

Kanalens mest innbringende mann var ikke innbringende lenger. Kroken på døra kom med en fallskjerm på opp mot 25 millioner dollar, ifølge New York Times.

Bill O’Reilly-saken har ikke bare vippet en av USAs mektigste mediemenn av tronen, den har også satt fokus på mekanismer i amerikansk medieliv som rett og slett ikke tåler dagens lys: Potensiell ukultur blir ikke et tema før det går utover bunnlinja.

Bill O’Reilly selv, han klarer seg nok. To av bøkene hans ligger på henholdsvis første og femte plass på den amerikanske bestselgerlista for sakprosa.

Og det er vel bare et spørsmål om tid før han får en ny jobb i såkalt «talk radio». For å bruke hans egne favorittord: Selv om han kanskje er idiot, holder han ikke kjeft med det første.