Kjemper om ringetone-millioner

Vi kjøpte over ni ganger så mange ringetoner til mobilen som CD-singler i fjor. Nå vil platebransjen ha en større del av kaka.

-  Ringetoner blir en viktig inntektskilde for oss i framtida. Det vil det være for alle plateselskaper, sier administrerende direktør Kai Leitner i plateselskapet Bonnier Amigo.

Salget av de tretti sekunder lange ringetonene, har tatt av i Norge. To av de største leverandørene melder om et totalsalg på 4,25 millioner ringetoner i 2005, og omsetningen var på minst 100 millioner kroner.

Til sammenlikning ble det i fjor bare solgt 500.000 CD-singler, og tendensen er fallende.

-  Viktig inntektskilde

Madonnas hit «Hung Up» har solgt 15 000 på singel, men er likevel kraftig slått av ringetonesalget, som har vært på over 38.000. Salget av ordinære album har også gått tilbake de siste åra, og dermed blir alternative inntektskilder stadig viktigere for plateselskapene.

-  Når vi har forhandlet med plateselskapene, er det tydelig at de har skjønt at de har tapt penger på ikke å komme på banen tidligere. Platebransjen har satt prisen veldig høyt på realtones (artistens originalmusikk på mobil, red.anm), sier innholdsansvarlig Nicolai Kristiansen i ringetoneselskapet Aller Edge.

Ringetonene koster mellom 15 og 30 kroner, og det er de billigste variantene, de polyfoniske, som selger best her til lands. Disse tjener imidlertid ikke plateselskapene en eneste krone på, mens 1 krone og 20 øre går til opphavsmennene via TONO. Realtones koster som regel 30 kroner. Av dette krever plateselskapene i snitt 7 kroner per ringetone. Det mener den største leverandøren av ringtoner i Norge, Aspiro, er en svært stiv pris.

-  På iTunes koster en hel låt omtrent det samme. Grunnen til at realtones har så lav andel av salget, er at det er dyrt å markedsføre det i alle kanaler når de økonomiske marginene er så små, sier markedsansvarlig Rune Wisted-Thu i Aspiro.

 MASTER OF PUPPETS:
Nils- Henrik Alvestad (17) fra Oslo har favorittsangen sin som ringetone. Foto: Ole C.H Thomassen
MASTER OF PUPPETS: Nils- Henrik Alvestad (17) fra Oslo har favorittsangen sin som ringetone. Foto: Ole C.H Thomassen Vis mer

Fair andel

-  Blant de produktene vi tilbyr, er det ingen andre som krever så høy andel av salget som plateselskapene, fortsetter han.

Kai Leitner er ikke enig i at plateselskapene tar seg for godt betalt, og viser til at det tross alt er plateselskapene som sitter på det som teller mest: innholdet.

-  Innhold blir viktigere og viktigere. Vi ser at mobiloperatørene taper markedsandeler på sin kjernevirksomhet - altså samtaler - med inntoget av IP-telefoni. Da blir andre produkter som musikk, spill og film viktigere.-  Dere på sterke forhandlingskort?

-  Når vi har et produkt som så mange er interesserte i, så mener vi i alle fall at vi bør få en fair andel.

«HUNG UP»: Madonns stemme kommer ut av 38 000 på mobiler.