HJEMMESTRIKKET: Carlos Zachrison (t.v.) og Arne Nerjordets nye bok med oppskrifter på hjemmestrikkede julekuler har blitt en salgssuksess. Foto: Ragnar Hartvig / Cappelen Damm
HJEMMESTRIKKET: Carlos Zachrison (t.v.) og Arne Nerjordets nye bok med oppskrifter på hjemmestrikkede julekuler har blitt en salgssuksess. Foto: Ragnar Hartvig / Cappelen DammVis mer

Kjendisdesignere har skapt julekule-farsott

Arne og Carlos' nye strikkebok.

||| (Dagbladet): Glem dorullnisser og flettekurver! I år kommer et stort antall norske juletrær til å bli pyntet med hjemmestrikkede julekuler i rotnorske mønstre. Det tyder i alle fall salget av den nye boka til designduoen Arne og Carlos på.

De står bak en av bokhøstens mer overraskende bestselgere: Boka «Julekuler», hvor de har samlet både nye og tradisjonelle strikkeoppskrifter på - nettopp - julekuler.

Denne uka spretter boka inn på 3. plass på boklista, med et foreløpig opplag på 22 000 eksemplarer.

Kos i tiden
- At det skulle bli en sånn farsott, hadde vi ikke forutsett, sier Carlos Zachrison til Dagbladet.

Sammen med makkeren Arne har han tidligere designet motekolleksjoner for internasjonale motehus som Comme des Garcons, kleskjeden Urban Outfitters, samt kledd opp Kronprinsesse Mette-Marit. Men nå er stikkordet «kos».

JULEKULER: Arne og Carlos samlet både tradisjonelle, norske mønstre og nye, egendesignede i strikkeboka. Foto: Ragnar Hartvig / Cappelen Damm
JULEKULER: Arne og Carlos samlet både tradisjonelle, norske mønstre og nye, egendesignede i strikkeboka. Foto: Ragnar Hartvig / Cappelen Damm Vis mer

- Dette er en koselig bok om jul. Jul er koselig, strikking er koselig, til sammen skal dette bli noe man kan drive med hjemme på kveldstid og kose seg, sier Zachrison.

- Kos er i tiden?

- Ja, denne typen verdier er det. Dessuten hadde vi lyst til å gjøre design mer tilgjengelig. Du vet, design er jo så utilgjengelig. Folk tror de må ha masse penger eller en viss utdanning for å skjønne det. Her har vi prøvd å gå andre veien, sier han.

Solgt til USA
Duoen ønsker også å fortelle mer om bakgrunnen for designproduktene sine, enn det de får sjansen til ved en vanlig kleskolleksjon.

- Med julekulene får vi presentert et helt Arne og Carlos-univers. Vi forteller hvordan vi har tenkt når vi har designet dem, og er kanskje mer interessert i tanken bak enn i selve produktet, sier han.

Boka er allerede solgt til USA, hvor Arne og Carlos skal på lanseringstur til våren. Forlaget melder også om stor interesse for boka på bokmessen i Frankfurt.

- I går ringte en bokhandel helt fra Færeøyene og bestilte 20 bøker - på norsk, forteller informasjonskonsulent i Cappelen Damm, Tone Hansen.