Kjendiser i pikant utroskaps-skandale, men britiske medier får ikke si hvem

Daily Mail svarer med kraftsalve på førstesida.

(Dagbladet): - Da jeg var korrespondent i London på 90-tallet husker jeg godt den britiske tabloidpressens oppgjør med politiker og sportsminister David Mellor. Han ble avslørt som utro, og overskriften lød «made love in a Chelsea T-shirt - scored twice», forteller journalist og kommentator i Dagbladet, Marie Simonsen.

Presseetikk og retten til privatliv er igjen et aktuelt tema på andre siden av Nordsjøen da den utskjelte britiske tabloidavisen Daily Mail tok et kraftig oppgjør med det britiske lovverket under førstesideparolen «Why the law is an ass» torsdag morgen.

Saken bunner i en påstått utenomekteskapelig affære fra 2011, der partneren til en britisk kjendis angivelig skal ha vært utro og hatt trekant med et annet par. Mens en amerikansk publikasjon nå har identifisert personene involvert i skandalen, har britiske medier tidligere i år fått et rettslig påbud som hindrer dem i å gjøre det samme.

- Ingen nåde i England Grunnen er hensynet til privatlivets fred, og rettsavgjørelsen er noe tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund og nåværende leder av Kringkastingsrådet, Per Edgar Kokkvold, støtter fullt ut.

- Det finnes nesten ingen grenser i England, og de tar ingen hensyn. I Norge omtales ikke slike saker. Unntaket kunne vært om en høytstående politiker, som har slått seg opp på høy seksualmoral, blir tatt med buksa nede. I England er det derimot ingen nåde, sier pressenestoren til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ettersom kjennelsen ikke gjelder for amerikanske publikasjoner er saken og navnet på de involverte allerede godt kjent på sosiale medier - og dermed tilgjengelig for massene.

- Nye tider Daily Mail argumenterer derfor for at lovverket og praksisen bør endres, da det er «utdatert og naivt» å tro at slike saker ikke vil bli gjort kjent for offentligheten når internett finnes. Også The Sun har tatt til orde for det de mener er en farse og en «sex gag disgrace».

- Det er en ny tid nå, og jeg skjønner frustrasjonen til tabloidene, men samtidig er jeg ikke så sikker på at denne saken har offentlighetens interesse. Det er ingen etiske sperrer i britisk presse, sier Kokkvold og fortsetter:

- Noen, ofte avismakere, skryter av de britiske tabloidavisene for at de er gode på forsider og titler, men de omtaler saker som til og med de norske tabloidene aldri hadde drømt å skrive om. Har en sak først nådd rettsystemet i England beskyttes den av strenge regler for å hindre at omtale påvirker rettsprosessen. I Norge har man i større grad frie tøyler under en rettsak. 

- Møkkaavis Marie Simonsen tror man kan komme langt med penger på bok og en god i advokat i England, om man ønsker å binde pressen.

- MØKKA-AVIS: Dagbladets Marie Simonsen har ikke mye til overs for britiske Daily Mail. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
- MØKKA-AVIS: Dagbladets Marie Simonsen har ikke mye til overs for britiske Daily Mail. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Denne saken er ikke særlig aktverdig, men reglene kan også ramme viktige publiseringer. Samtidig kan det bli en klassejustis i systemet der de med penger vinner fram, sier hun og legger til:

- The Daily Mail er til syvende og sist en møkkaavis.

I 2010 ristet det i grunnvollene til britisk media da det ble kjent at storavisa News of The World hadde avlyttet telefonen til flere verdensstjerner. Angelina Jolie og Brad Pitt, Paul McCartney, George Michael, David Beckham og Wayne Rooney skal ha vært blant de som ble regelrett overvåket av avisa.

Saken har blitt omtalt som en av tidenes største presseskandaler, og det ble utbetalt millionerstatninger. Skandalen nådde helt opp til landets politiske samfunsstopper, blant dem nåværende statsminister David Cameron.

FORSIDEN: Daily Mail torsdag 7. april 2016. Foto: Faksimile
FORSIDEN: Daily Mail torsdag 7. april 2016. Foto: Faksimile Vis mer