Kjølig Drecker

I påvente av Röyksopps oppfølger til «Melody A.M.», holder Anneli Drecker synthpopfanen høyt på sin første soloplate på fem år.

CD: Den meget vellykte singelen «You Don\'t Have To Change» , som like gjerne kunne vært en Bel Canto-låt, er produsert av Röyksopp og Drecker i fellesskap. Det er på mange måter en takk for sist. Duoen bidro på Dreckers solodebut «Tundra» - og hun på deres storselger «Melody A.M.».

På «Frolic» er Drecker hovedprodusent, men hun støtter seg på flere medprodusenter. Samarbeidet med mangeårig Depeche Mode-produsent Gareth Jones kommer tydeligst til uttrykk i et annet høydepunkt på plata, «The Monkey Trap» .

Kanskje hadde de ikke tid, kanskje var det aldri et tema, men «Frolic» hadde trolig vunnet på å beholde Röyksopp som produsenter eller medprodusenter hele veien.

Programmerer selv

Det er sparsomt med tradisjonelle instrumenter på denne plata. Roger Ludvigsen (gitar), Aslak Dørum (bass), Rune Arnesen (trommer) og Lauren Savoy og William Hut (vokal) fyller små gjesteroller, mens Drecker stort sett står for programmering og keyboards selv. Det lånes litt her og der, bevisst eller ubevisst, introen på «Stop This» minner f.eks. om åpningen på The Whos «Baba O\'Riley», «Printed Black» om introen på Enya-hiten «Orinoco Flow».

Flatere melodier

«Frolic» er mer kompakt og jevnere - og atskillig mer synthpreget - enn den mer lekende og svevende «Tundra» (2000), men melodiene er flatere, mer kompakte og ikke like spennende hele veien. Kjøligheten som ofte preger synthpopen, er også mer påtakelig her enn på «Tundra».

Men én ting kan ingen ta fra henne: En fantastisk stemme som uansett er hovedinstrumentet her, selv om hun ikke bruker den så kreativt som vi kanskje kunne ønske - og forvente. Nærmest kommer hun kanskje i «Strange Little Bird» .

Se også reportasje i Magasinet.