Kjønn i klassen, kjønn i hodet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FEMI-SKOLE: Større variasjon i skolens tilbud for å oppfange ulike elever gruppers læringsbehov og motivasjon er viktigere enn å anlegge skalaen maskulin-feminin, skriver Kåre Heggen i Dagbladet 5.mars. Det var faktisk akkurat det som var poenget i min reaksjon 23. februar på kunnskapsminister Øysteins Djupedals etterlysning av en mer maskulin skole. Mitt spørsmål om hvorvidt den store gruppen av gutter som lykkes bra i en påstått «femininisert» skole må forstås som feminine og undertrykte gutter, var ment som en ironisk påpekning av hvor galt man kan komme avsted ved å bruke maskulinitet og femininitet som statiske og entydige størrelser.

HEGGENS BEGREP om kjønn er begrenset til å gjelde individer. Han ser ikke at kjønn også utgjør en ureflektert fortolkningsramme i hans eget og andre voksnes hoder - og at dette i seg selv er med til å gjøre det vanskelig for barn å innta nye posisjoner. Det var «kjønnet i hodet» og i mindre grad «kjønnet i klassen» jeg analyserte i mitt innlegg. Tre velkjente mekanismer kom da til syne:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer