Kjøp en Zune - få musikken gratis

Plategiganter angriper iTunes.

(Dagbladet.no): La oss si du er i markedet for en ny musikkspiller. Hva ville du helst brukt pengene dine på: En Microsoft Zune fullastet med gratis musikk, eller en iPod du må fylle med musikk selv?

EN NY MUSIKKTJENESTE, kalt Total Music, skal tilby gratis musikk til eierne av mp3-spillere, mobiltelefoner og andre enheter som er tilknyttet tjenesten.

Hensikten: Å utkonkurrere iTunes-/iPod-økosystemet.

Bak Total Music står blant andre plateselskapet Universals mektige toppsjef Doug Morris. Da Apple-sjef Steve Jobs lanserte sin iTunes Store, var Morris en av dem skrøt åpent av Jobs og stilte seg helhjertet bak den nye musikktjenesten.

MEN NÅ har Morris og kollegene i to andre musikkgiganter, Sony BMG og Warner Music, fått nok. De har sett seg lei på iTunes\' dominerende markedsposisjon, og på måten Jobs driver butikken. iTunes kontrollerer mer enn 70 prosent av markedet for digitale musikkfiler, og tar etter sigende 29 cent av plateselskapene for hver sang som selges for 99 cent.

Total Music skal ifølge Business Week basere seg på en ny forretningsmodell, der produsentene av mp3-spillere, mobiltelefoner, spillmaskiner og andre enheter betaler fem dollar i måneden for at enheten skal ha fri tilgang til et enormt musikkbibliotek gjennom Total Music. Regnet over et livsløp på 18 måneder, vil dette bety en kostnad på 90 dollar, ca. 485 kroner.

Og dette er det altså produsentene som betaler. For forbrukeren vil musikken være gratis - eller rettere sagt bakt inn i prisen på enheten.

Utvalget av musikk, tilgjengelige filformater , programvare, hvilke operativsystemersom støttes og eventuelle DRM-begrensninger er foreløpig ikke kjent. Eventuell tilgjengelighet utenfor USA er også i det blå.

GRATIS MUSIKK: I framtida kan iPod-konkurrenter som Zune bli solgt med fri tilgang på gratis musikk, hvis tre av de store multinasjonale platselskapene får det som de vil. Foto: MICROSOFT
GRATIS MUSIKK: I framtida kan iPod-konkurrenter som Zune bli solgt med fri tilgang på gratis musikk, hvis tre av de store multinasjonale platselskapene får det som de vil. Foto: MICROSOFT Vis mer

UANSETT er dette en radikal og aggressiv modell, som langt på vei tar opp i seg anerkjennelsen av at verdien av den enkelte musikkfil er i fritt fall i fildelingens tidsalder.

I Total Musics konsept er musikken like fritt tilgjengelig som strømmen i stikkontakten eller vannet i springen. Og kanskje er det nettopp noe slikt som må til for å knekke iTunes-koden.

 
Men det innledende spørsmålet gjenstår likevel: Ville du heller kjøpt en full Zune enn en tom iPod, hvis prisen og kapasiteten var den samme?

MARKEDSLEDER:Steve Jobs og iTunes kontrollerer 70 prosent av markedet for musikkfiler. Foto: SCANPIX
UTFORDRER: Universals mektige toppsjef Doug Morris har sett seg lei på iTunes-dominansen. foto: SCANPIX