Det finnes et marked for dårlig klimasamvittighet. Det store oppmøtet på skolestreiken for klima, viser at det er voksende. Personlig forbruk og flyreiser problematiseres nå i en helt annen skala enn vi har vært vant med. Det har beveget seg fra aktivisme, til mainstream. I en verden som i praksis skal kutte klimautslippene til null innen 2050 må alle monner dra. Dermed er det ikke bare politikere og investorer som kjenner presset, det kjennes også ute blant folk flest.
Men hva skal vi gjøre? Å kutte forbruk er en løsning, å betale for å kompensere utslippene dine har dukket opp som en annen. Det norske selskapet Chooose har steget som en rakett på denne forretningsideen. De har fått masse omtale og vokst seg store på å friste kundene med «klimanøytralitet». Til og med «klimapositivitet» har de lokket med, altså at det du betaler mer enn kompenserer for utslippene dine. God klimasamvittighet, for prisen av en kopp cappucino.
Vi kjenner igjen en god deal når vi ser den. Men noen ganger virker den også for god til å være sann. Dagbladet bestemte seg for å se under panseret på forretningsideen til Chooose, for å se hva som lå skjult bak produktet og markedsføringen. Det vi fant, så ikke helt pent ut.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger