DEBATT

Debatt: Priskrig

Kjøpefest og ris til egen bak

Mennesker er mer enn dobbelt så fokusert på å unngå tap enn de er på fortjeneste. 

RIS-BAD: De 32 pakkene med puffet ris endte i badebassenget. Foto: Johathan Simonsen 
RIS-BAD: De 32 pakkene med puffet ris endte i badebassenget. Foto: Johathan Simonsen  Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I bunnen av fryseren ligger en kilo medisterkaker og en halv kilo lutefiskbacon. Det ble kjøpt inn for noen kronestykker sist jul. I matboden ligger det en kilo krokodiller. De ble kjøpt inn sist påske for rundt 30 kroner, sammen med flere kilo annet smågodt. Priskrigen under halloween var ikke like hard, så der klarte vi å spise opp det innkjøpte sukkeret.

Fenomenet priskrig var jeg ikke kjent med før jula 2015. Det var råbillig, jeg som mange andre hoppet på muligheten for å sikre billig julegodt og litt ekstra surkål til matboden. Det var Kiwi, Rema og Coop som betalte for kjøpefesten. De var enige om at det var gått for langt, for slike tilbud tjente de ikke på. Likevel ville alle holde ut kampen om å vinne VGs matbørs i kåring av den billigste butikkjeden. Hvem som vant husker jeg ikke, men de sa det ikke var lønnsomt for dem, lokkeprisene var jo altfor lave. De lærte nok av det og vi fikk en god kjøpefest, tenkte jeg da. Så kom påsken og de gjorde det igjen, så halloween – og utrolig nok ble det priskrig denne jula også.

Nå er det ikke sikkert at store butikkjeder har en langsiktig strategi med dette, men det kan hende at forbrukerne påvirkes av at det er priskriger i ny og ne, at det er tider der det lønner seg å storhandle mer enn før og at varer en hadde fornuft til å overse plutselig er for billige til å gå forbi.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer