Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kjøper mer musikk

MP3 ødelegger ikke for musikksalget i Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I motsetning til de fleste sammenlignbare land, øker salget av musikk i Norge. Musikkforhandlerne har hittil i år solgt 6 prosent flere CD-er, LP-plater og kassetter enn på samme tid i fjor.

Grammofonplategrossistenes Forening (GGF) har registrert et samlet salg på 5,7 millioner album og 500.000 singler til en samlet verdi av 387 millioner kroner i årets seks første måneder.

- I forhold til første halvår i fjor er dette en økning på 6 prosent i volum og på 2 prosent i verdi. Det betyr at utgivelsene jevnt over har vært solgt til lavere pris i år enn i fjor. Unntaket er norske produksjoner som ikke har hatt en sterkere økning i volum enn vekst, sier Øivind Svendby i GGF til NTB.

Tar vi med musikk på DVD viser statistikken at økningen i salget av musikk er enda større, nærmere bestemt 7 prosent i volum og 3 prosent i verdi.

- Forhandlerne har solgt 70 prosent flere DVD-plater med musikk hittil i år, sammenlignet med de første seks månedene i 2002. Totalt er det blitt solgt 100.000 DVD-er med musikk i Norge, forteller Svendby.

Den suverent mest populære kilden til musikk er imidlertid fremdeles CD-en. Totalt ble det solgt 5,6 millioner CD-er første halvår i år. Salget av kassetter og LP-plater gikk imidlertid tilbake, fra 28.000 i fjorårets seks første måneder, til 15.000 samme periode i år.

Tallene representerer salg via hovedrapportører til GGFs bransjestatistikk, og omfatter slik alle de store internasjonale selskaper samt de fleste betydelige rent norske aktørene. Med tillegg for øvrige aktører, er den anslåtte omsetning for første halvår 2003 cirka 800 millioner kroner, inklusiv moms.

Oversikten over hvilke artister som har solgt best i år, er ennå ikke klar. Men 79 prosent av alle solgte utgivelser havner i mappen merket «internasjonal pop».

- Dette omfatter alle artister innen sjangeren som har inngått kontrakter i utlandet. Også norske artister som a-ha og Röyksopp er i denne gruppa, sier Svendby.

Salget av norske produksjoner økte imidlertid med 22 prosent første halvår i år, og utgjør nå 16 prosent av totalmarkedet. Det klassiske repertoaret dekker 5 prosent av totalen.

De tre største plateselskapene i Norge er Universal, EMI og Sony med en markedsandel på henholdsvis 25, 23 og 12 prosent.

(NTB)

IVRIG LYTTER: Anna Kournikova er ikke den eneste som sverger til musikk for å koble av.