Strawberry:

Kjøper Pitch forlag

Strawberry Publishing har kjøpt Pitch Forlag.

SLÅR SEG SAMMEN: Bak: Jonas Forsang og Alexander Henriksen fra Strawberry. Foran de fire ansatte i Pitch Forlag: (f.v.) Jens Skaaland, Wenche Haugsand, Stian Hjelvin Andersen og Inger Rødseth (foto: Magne Risnes/Strawberry Publishing)
SLÅR SEG SAMMEN: Bak: Jonas Forsang og Alexander Henriksen fra Strawberry. Foran de fire ansatte i Pitch Forlag: (f.v.) Jens Skaaland, Wenche Haugsand, Stian Hjelvin Andersen og Inger Rødseth (foto: Magne Risnes/Strawberry Publishing) Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Strawberry Publishing har kjøpt Pitch Forlag, melder forlaget i en pressemelding.

- Vi er utrolig imponert over hva Pitch har fått til på egen kjøl, nå skal vi legge til rett for at de skal kunne fokusere enda mer på å bygge fantastiske forfatterskap, sier Alexander Henriksen, administrende direktør i Strawberry Publishing i pressemeldingen.

Pitch Forlag var eid 20 prosent av Aschehoug Forlag og 80 prosent av de tre Pitch-gründerne Wenche Haugsand, Stian Hjelvin og Jens Skaaland. Strawberry Publishing har kjøpt samtlige aksjer og tar over selskapet 1.oktober, det vil ikke medføre noen store endringer, informerer selskapet.

UTIVDER: Strawberry Publishing, hvor Petter Stordalen er deleier får stadig sterkere fotfeste i bokbransjen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
UTIVDER: Strawberry Publishing, hvor Petter Stordalen er deleier får stadig sterkere fotfeste i bokbransjen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Solgte med vekst

- Vi så en mulighet i markedet, satte oss noen mål og gikk for dem. Vi hadde i utgangspunktet en fem-års plan og den har vi overlevert på. Nå var tiden kommet for å oppsummere og vurdere veien videre, og det manglet ikke på interesse, men Strawberry har framstått utrolig seriøse og motiverte i hele prosessen, sier forlagssjef Wenche Haugsand.

I sommer kunne bok365 melde om jubeltall for Pitch Forlag. I årsregnskapet kom det fram at forlagest omsetning økte i fjor fra knappe 10 millioner i 2019, til 18,6 millioner kroner. Driftsresultatet økte over samme tidsperiode fra et lite underskudd, til et overskudd på 4,8 millioner kroner.

LATTER: Det gikk ikke helt som det skulle da Petter Stordalen skulle åpne sitt nye hotell på Hasle i Oslo. Video: Nicolai Eriksen. Vis mer

- Pitch startet opp omtrent samtidig som Strawberry-gjengen inntok forlagsbransen og siden har vi utfordret bransjen på forskjellige måter, i tillegg har vi definitivt en felles forståelse av at forfatterne og leserne er selve kjernen i alt vi holder på med, fortsetter forlagssjefen.

Suksess-forlag

Strawberry Publishing har gjort et kraftig inntog i bokbransjen siden oppstarten.

I 2019 kjøpte den svenske greinen av forlaget til hotellmogulen, Petterstordal, opp svenske Bazar forlag.

Forlaget har gjort flere signere med store navn som Sophie Elise Isachsen.

Tidligere i år ble det kjent at Bonnier Books kjøpte opp 45 prosent av Petter Stordalens forlag, Strawberry Publishing. I utgangspunktet ønsket Stordalen å selge 70 prosent av selskapet, men Konkurransetilsynet satte ned foten.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer