REDDET: Migranter fra Afrika er reddet i Middelhavet, og på vei til Italia. Det er denne trafikken EU vil ha slutt på. Foto: AP / NTB Scanpix
REDDET: Migranter fra Afrika er reddet i Middelhavet, og på vei til Italia. Det er denne trafikken EU vil ha slutt på. Foto: AP / NTB ScanpixVis mer

Kjøper stengte grenser til Afrika

Akkurat som i Tyrkia skal EU kjøpe seg stengte grenser til Afrika.

Kommentar

Et gjerde rundt Afrika er den store planen fra EUs side for å stanse flyktningstrømmen og menneskesmuglingen fra kaoset i Libya til i hovedsak Italia. Det er klart etter et møte mellom involverte EU-land og flere land i Nord-Afrika i Paris mandag. Sukkerbiten - eller om man vil, EUs humanitære fikenblad - vil være sentra i nærområdene til konflikter der faktiske flyktninger skal få søke om politisk asyl i Europa.

Ambisjonen er å stenge markedet for menneskesmuglerne. Den tyske forbundskansleren Angela Merkel sa at de økonomiske migrantene må stanses før de kommer til Europa.

- Det kan bare fungere når man skiller bort de som drar til Libya for å komme seg til Europa av økonomiske grunner, sa Merkel.

Rundt 125 000 flyktninger og migranter har kommet til Europa over Middelhavet så langt i år, de aller fleste fra Libya til Italia. Omtrent 2 400 har druknet på veien. Flyktningene og migrantene settes ofte til sjøs i farkoster som ikke er ment for det åpne havet. De satser på at de blir plukket opp av redningsfartøyer som frakter dem til Europa.

Nå er det modellen fra Tyrkia som skal benyttes i Afrika. Etter flyktningstrømmen mot Europa i 2015 måtte Europa gjøre noe. Mer enn en million flyktninger kom gjennom Tyrkia, via Hellas og Balkan til Nord-Europa, før den tyske forbundskansleren Angela Merkel fikk en avtale med den tyrkiske presidenten Recep Tayyip Erdogan vinteren 2016.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avtalen betydde at Tyrkia stengte av sine kystområder for storstilt menneskesmugling mot at landet fikk seks milliarder euro av EU i perioden fram til 2018. Avtalen har virket på den måten at flyktningstrømmen fra Tyrkia nesten stanset før den har tatt seg litt opp igjen i sommer.

Tilnærmingen til Afrika er den samme. EU har allerede bidratt til å bygge opp den libyske kystvakta slik at den bedre skal være i stand til å stanse menneskesmuglernes båter i det de forlater land. Frivillige fra Europa som er på havet for å redde flyktninger har fått beskjed om ikke å komme inn i Libyas territorialfarvann, 12 nautiske mil, eller 22 km fra land. Hvis de går lenger inn får de ikke legge til land i Italia.

EUs ambisjon er å presse afrikanske land til å stanse migrantene lenge før de kommer til Libia. Niger skal for eksempel få 640 millioner euro for å stanse migrantene før de kommer inn i Sahara-ørkenen på sin vei nordover. Men det har også sin pris. Det er flere rapporter om menneskesmuglere som har etterlatt seg grupper av flyktninger midt i ørkenen, uten vann, mat, eller skygge, på sin vei nordover.

FNs migrasjonsorganisasjon sier det er langt færre mennesker som tar seg til Libya via Niger i år enn det var i 2016. Det er også et mål for EU å knuse menneskesmuglernes luksuriøse forretningside. Verdien av denne forretningen er stipulert til et sted mellom en milliard og halvannen milliard euro.

EU skal også gjøre det mulig for faktiske politiske flyktninger å søke om politisk asyl fra nærområdene. Men den overordnede tanken bak EUs politikk er at strømmen av både flyktninger og emigranter nå skal stanses lenge før de kommer til Europa.