Om ryktene stemmer, er det bare et spørsmål om tid før Apple kjøper Beats Electronics, selskapet bak de populære Beats by Dre-hodetelefonene, for 3,2 milliarder dollar, eller snaut 19 milliarder kroner.
Samtidig ryktes det at den ene Beats-grunnleggeren, produsenten og musikkbransjeringreven Jimmy Iovine, kan ta plass i Apple-systemet som «spesialrådgiver» for toppsjef Tim Cook. Den andre gründeren, hip hop-legenden Dr. Dre, blir bare enda mye rikere.
Men hvorfor i huleste skjer det?
Flere observatører har ment har at Beats by Dre kan bidra til å gi Apple et «kulere» image. Men Beats er ikke særlig kule i markedssegmentet Apple tradisjonelt har henvendt seg til. Mens Apple-produktene er utformet i et stramt, minimalistisk og ganske eksklusivt formspråk med appell til kjøpesterke, designbevisste forbrukere, assosieres Beats med bling, hip hop og et yngre og mer «urbant», temmelig støyende uttrykk, både visuelt og lydmessig. Samtidig hører det med til historien at Apple og Beats har helt åpenbare fellstrekk. Begge er ikoniske merkevarer, og design- og marekdsføringsdrevne suksesshistorier.Det Beats kanskje kan gi Apple, er en eller annen form for kommersiell gatetroverdighet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger